Pozdní splátka úroku
Díváte se v aplikaci do svého portfolia, kde na vás u některé z investic svítí oranžový text s informací, že daný projekt je v prodlení s výplatou výnosů. Nutně se tak nejspíš ptáte, co s tím Investown asi dělá, jak postupuje a kdy můžete očekávat, že vám výnosy z investice dorazí do Investown peněženky.
S partnery (vlastníky projektů, do kterých investujete) se snažíme být v kontaktu, aby tato situace ideálně nenastala. S přibývajícím počtem proinvestovaných projektů se ale šance na to, že se některý z projektů ocitne v prodlení se splátkou úroků, zvyšuje. Pojďme se společně podívat, jak postupujeme, pokud vše nejde podle plánu. Je nutné mít na paměti, že řešení každého případu pozdní úhrady splátky je velmi individuální, a není proto možné, aby se řídilo striktně nastaveným postupem. Právní tým Investownu se snaží vždy volit ten aktuálně nejlepší možný postup tak, aby naši investoři dostali své peníze co nejdříve.
Jakmile s partnerem uzavřeme smlouvu, vygenerujeme mu také splátkový kalendář. Po celou dobu splácení úvěru je s partnerem v kontaktu některý z našich kolegů z Investownu.
Aby partner nemusel myslet na to, že je nutné každý měsíc v přesně stanovený den poslat splátku úvěru Investownu, doporučujeme mu, aby si nastavil trvalý platební příkaz. Ten by měl být nastavený tak, aby splátka z partnerova účtu odešla ideálně 3 dny předtím, než je její splatnost. Tím se vyhne pozdní úhradě z důvodu, že některé banky neumožňují platby o víkendech a svátcích. Ne všichni partneři se tohoto doporučení drží.
Úhrady splátek pravidelně monitoruje náš interní systém. Proto vždy vidíme, jak to s příchozími splátkami v daném týdnu vypadá – které splátky by měly dorazit a které už dorazily. Pokud dojde k nějakému zpoždění, vždy je náš tým co nejdříve v kontaktu s partnerem a snažíme se společně hledat ideální řešení situace. Proaktivně s partnerem komunikujeme, potkáváme se na schůzkách a nečekáme, až jak situace dopadne. Zároveň máme připravené kroky, jak postupovat dál, pokud partner na výzvy k úhradě nereaguje. Současně se zaslanými výzvami dochází i k pokutování partnera dle ceníku pokut.
Jak budeme postupovat?
Krok 1. – 1. den od splatnosti
Odesíláme první výzvu k úhradě dluhu, společně s pokutou dle ceníku.
Krok 2. – 7. den od splatnosti
Odesíláme druhou výzvu k úhradě dluhu, společně s pokutou dle ceníku.
Krok 3. – 14. den od splatnosti
Odesíláme třetí výzvu k úhradě dluhu, společně s pokutou dle ceníku.
Pokud ani v tomto případě nedojde k úhradě, pokračujeme již vždy podle individuálního postupu tak, aby naši investoři dostali své peníze co možná nejrychleji. Proto se hned neuchylujeme k vymáhání soudní cestou, jelikož by to mohlo znamenat zamrznutí peněz investorů na měsíce až roky.
Jaké máme další možnosti?
Krok 4. – 20. den od splatnosti
Odesíláme kvalifikovanou předžalobní výzvu / předexekuční výzvu
Krok 5.
Návrh na výkon exekuce prostřednictvím notářského zápisu (pokud je notářský zápis součástí zajištění projektu). Tím bychom přeskočili kroky 7, 8, 9 a rovnou bychom přešli ke kroku 10.
Krok 6.
Odesíláme výzvu ručiteli (pokud nějaký je).
Krok 7.
Prvoinstanční soud
Krok 8.
Druhoinstanční soud
Krok 9.
Návrh na výkon soudního rozhodnutí / exekuce
Krok 10.
Realizace výkonu soudního rozhodnutí / exekuce
Krok 11.
Pohledávky vráceny investorům, případ ukončen