Scan the QR code with your phone’s camera to download the app. Signing up is simple, you’ll be ready to go in less than 5 minutes.
Pro stažení aplikace Investown otevřete fotoaparát telefonu a naskenujte QR kód. Registrace je jednoduchá a zabere vám jen pár minut. Pak už se můžete pustit do výběru investice.
1.1. Podmínky Platformy
Tyto podmínky upravují práva a povinnosti při užívání platformy skupinového financování Investown, včetně služeb poskytovaných prostřednictvím této platformy, jakož i další související právní vztahy, včetně vzájemných vztahů uživatelů této platformy.
Užívání platformy Investown může podléhat dalším podmínkám, které jsou do těchto podmínek začleněny odkazem. Informace o těchto dalších podmínkách a o tom, jak lze tyto podmínky a další podmínky začleněné odkazem měnit, jsou dostupné níže. Kromě těchto podmínek se na uživatele platformy Investown vztahují také zásady ochrany osobních údajů dostupné zde.
Registrací na platformě Investown nebo jejím jiným užíváním uživatel platformy Investown výslovně souhlasí s těmito podmínkami. Pro případ nesouhlasu s těmito podmínkami se užívání platformy Investown zakazuje.
1.2. Provozovatel
Provozovatelem platformy Investown je společnost Investown Technologies s.r.o., IČO: 086 67 144, se sídlem Inovační 122, Hodkovice, 252 41 Zlatníky-Hodkovice, zapsaná v obchodním rejstříku pod sp. zn. C 322874 vedenou Městským soudem v Praze.
1.3. Definice
Pro účely těchto podmínek a dalších souvisejících dokumentů, na které tyto podmínky odkazují, jakož i dalších informací zveřejňovaných prostřednictvím platformy Investown, mají pojmy užité v těchto podmínkách následující význam:
„Autoinvest“ znamená nástroj pro individuální správu portfolií úvěru dle článku 6 ECSPR, tj. nástroj pro automatické investování. Podmínky užití tohoto nástroje jsou upraveny zde.
„Ceník“ znamená ceník poplatků a náhrad placených Klientem Provozovateli. Ceník je dostupný zde.
„Ceník pro vlastníky projektů“ znamená ceník poplatků a náhrad placených Vlastníkem projektu Provozovateli. Ceník pro vlastníky projektů je dostupný zde.
„Cílová částka úvěru“ znamená výši úvěru, kterou Vlastník projektu prostřednictvím Platformy hodlá získat na financování svého Projektu.
„Část pohledávky“ znamená část Pohledávky nabízené v rámci Nabídky postoupení Pohledávky.
„ECSPR“ znamená nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1503 ze dne 7. října 2020 o evropských poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky a o změně nařízení (EU) 2017/1129 a směrnice (EU) 2019/1937, ve znění pozdějších předpisů.
„EHP“ znamená Evropský hospodářský prostor.
“Elektronická vývěska” znamená součást Platformy, v rámci které mohou Klienti inzerovat zájem o koupi a prodej Investic dle specifických parametrů. Elektronická vývěska neobsahuje interní systém párování, který plní pokyny Klientů na mnohostranném základě.
„Etapy“ znamenají jednotlivé části, po kterých je na Platformě postupně zveřejňována nabídka k financování daného Projektu. Jedná se pouze o marketingové a strategické rozdělení nabídky k financování jednoho Projektu do více částí; Etapy v žádném případě nepředstavují samostatné Projekty.
„Internetové stránky“ znamená internetové stránky dostupné na adrese investown.cz.
„Investice“ znamená poskytnutí peněžních prostředků Klienta ve formě úvěru Vlastníkovi projektu za účelem financování Projektu na základě Smlouvy o úvěru. Pro vyloučení pochybností se Investicí rozumí také veškerá práva a povinnosti z takto poskytnutého financování.
„Investiční smlouva“ znamená smlouvu uzavřenou mezi Provozovatelem a Klientem upravující podmínky užívání Platformy, podmínky provádění Investic a podmínky dalších služeb poskytovaných prostřednictvím Platformy. Nedílnou součástí Investiční smlouvy jsou tyto Podmínky.
„Investown peněženka“ znamená evidenci, která Klienta informuje o zůstatku peněžních prostředků na jeho Klientském účtu.
„Inzerát“ znamená výzvu Klienta k podávání nabídek na uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky zveřejněnou na Elektronické vývěsce.
„KIIS“ znamená dokument s klíčovými informacemi pro investory ve smyslu čl. 23 a 24 ECSPR.
„Klient“ znamená osobu, která Platformu užívá za účelem investování do Projektů.
„Klientský účet“ znamená uživatelský účet Klienta vytvořený na Platformě na základě registrace Klienta.
„Kontaktní e-mail Provozovatele“ znamená support@investown.cz.
„Maximální částka úvěru“ znamená maximální souhrnnou částku úvěru, kterou Klienti prostřednictvím Platformy za účelem financování Projektu mohou poskytnout, je-li stanovena.
„Minimální částka úvěru“ znamená minimální souhrnnou částku úvěru, kterou Klienti prostřednictvím Platformy za účelem financování Projektu musí poskytnout, aby jej dle Smlouvy o zajištění financování bylo možné úspěšně profinancovat.
„Nabídka“ znamená sdělení zveřejněné na Platformě obsahující základní informace o Projektu a hlavních podmínkách financování Projektu tak, aby Klient mohl učinit rozhodnutí o Investici.
„Období nabídky“ znamená období, po které je Nabídka zveřejněna na Platformě a během něhož má být vybrána Cílová částka úvěru na financování Projektu. Pro vyloučení pochybností se uvádí, že pokud je Projekt zveřejněn na Etapy, poté Období nabídky končí s poslední Etapou.
„OZ“ znamená zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
„Platforma“ znamená online platformu skupinového financování Investown provozovanou Provozovatelem ve formě webové aplikace dostupné na adrese www.investown.cz a mobilní aplikace Investown.
„Podmínky“ znamená tyto obchodní podmínky platformy skupinového financování Investown, ve znění jejich pozdějších změn.
„Pohledávka“ znamená pohledávku z Investice. Pro vyloučení pochybností se Pohledávkou pro účely postupování Pohledávek mezi Klienty rozumí veškerá práva a povinnosti z Investice.
„Pokyn k provedení investice“ znamená závazný pokyn Klienta udělený Provozovateli prostřednictvím Platformy k provedení Investice do vybraného Projektu ve výši stanovené Klientem v souladu s podmínkami Nabídky.
„Posouzení spolehlivosti“ znamená posouzení pověsti a úvěruschopnosti Vlastníka projektu, který žádá o financování svého Projektu prostřednictvím Platformy, a vhodnosti jeho Projektu pro Platformu podle požadavků a postupů Provozovatele stanovených pro zveřejnění Nabídky na Platformě.
„Projekt“ znamená projekt, pro který Vlastník projektu prostřednictvím Platformy hodlá získat financování a do kterého může Klient prostřednictvím Platformy investovat.
„Provozovatel“ znamená společnost Investown Technologies s.r.o., IČO: 086 67 144, se sídlem Inovační 122, Hodkovice, 252 41 Zlatníky-Hodkovice, zapsanou v obchodním rejstříku pod sp. zn. C 322874 vedenou Městským soudem v Praze.
„Poučení o právech spotřebitele“ znamená poučení o právech spotřebitele, které je dostupné zde.
„Služby“ znamená všechny služby poskytované prostřednictvím Platformy zahrnující zejména služby skupinového financování, tedy párování zájmů Klientů na investování do Projektů a zájmů Vlastníků projektů na získání financování Projektů prostřednictvím Smluv o úvěru.
„Smlouva o postoupení pohledávky“ znamená smlouvu uzavřenou prostřednictvím Platformy mezi Klienty, na základě níž dochází k postoupení Pohledávky (nebo její části) mezi Klienty.
„Smlouva o úvěru“ znamená smlouvu o úvěru uzavřenou mezi Provozovatelem jednajícím na účet Klientů a Vlastníkem projektu, na základě které Provozovatel poskytuje peněžní prostředky Klientů ve formě úvěru Vlastníkovi projektu za účelem financování Projektu. Nedílnou součástí Smlouvy o úvěru jsou Úvěrové podmínky.
„Smlouva o zajištění financování“ znamená smlouvu o zajištění financování uzavřenou mezi Provozovatelem a Vlastníkem projektu upravující podmínky získání financování Projektu prostřednictvím Platformy.
„Splátkový kalendář“ znamená harmonogram poskytnutý Provozovatelem Vlastníkovi projektu, který upravuje podmínky splácení Úvěru, úroků a další plateb dle Smlouvy o úvěru.
„Test vhodnosti“ znamená test, který musí po registraci podstoupit každý Klient za účelem posouzení, zda a které Nabídky jsou pro Klienta vhodné; během Testu vhodnosti Provozovatel zjišťuje především jaké má Klient zkušenosti, investiční cíle, jaká je jeho finanční situace, základní porozumění rizikům spojeným s investováním obecně a s investováním prostřednictvím úvěrového skupinového financování a jaká je schopnost Klienta nést ztráty, přičemž na základě zjištěných informací Provozovatel pro Klienta posoudí vhodnost investování prostřednictvím Platformy.
„Tranše“ znamenají samostatné Projekty, které jsou součástí rámcového projektu Vlastníka projektu, a které jsou na Platformě zveřejňovány postupně tak, jak Vlastník projektu pokračuje s realizací svého rámcového projektu.
„Úvěr“ znamená úvěr poskytovaný v souladu s příslušnou Smlouvou o úvěru.
„Úvěrové podmínky“ znamená obecné úvěrové podmínky, které tvoří nedílnou součást Smlouvy o úvěru a které jsou dostupné zde.
„Uživatel“ znamená Klienta a Vlastníka projektu.
„Vlastník projektu“ znamená osobu, která nabízí svůj Projekt k financování prostřednictvím Platformy dle dohody s Provozovatelem. Vlastníkem projektu se rozumí také třetí osoba, která poskytuje Zajištění.
„Vybrané prostředky“ znamená peněžní prostředky Klientů vybrané za účelem poskytnutí Úvěru.
„Vzorový KIIS“ znamená vzorový dokument s klíčovými informacemi pro investory (KIIS), který je dostupný zde.
„Zajištění“ znamená zajištění ve formě zástavního práva, ručení, finanční záruky nebo v jiné formě zajišťující dluhy Vlastníka projektu ze Smlouvy o úvěru.
„Zajišťovací dokumentace“ znamená dokumentaci, na základě které je zřízeno Zajištění.
„Zásady ochrany osobních údajů“ znamená zásady ochrany osobních údajů, které jsou dostupné zde.
„ZoB“ znamená zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.
„ZPKT“ znamená zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů.
„ZPS“ znamená zákon č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů.
2.1. Co je to Platforma a jaké služby jsou prostřednictvím ní poskytovány
Platforma je platforma skupinového financování provozovaná Provozovatelem v souladu s ECSPR.
Účelem Platformy je umožnit Uživatelům využívat technická řešení, jejichž prostřednictvím dochází k poskytování peněžních prostředků Klientů ve formě úvěrů Vlastníkům projektů za účelem financování Projektů. Vlastníky projektu se mohou stát pouze právnické osoby a fyzické osoby podnikající.
Podmínkou získání financování Projektu prostřednictvím Platformy je uzavření Smlouvy o úvěru postupem stanoveným v těchto Podmínkách. Smlouva o úvěru je vždy uzavírána mezi Provozovatelem jednajícím na účet Klientů a Vlastníkem projektu. Úvěry jsou Vlastníkům projektů poskytovány pouze v případě, jsou-li pohledávky z Úvěru zajištěny zástavním právem k nemovitosti nebo jiným Zajištěním uvedeným v Nabídce, která se týká tohoto Projektu.
Provozovatel upozorňuje, že součástí služeb poskytovaných prostřednictvím Platformy nejsou žádné investiční služby ve smyslu § 4 odst. 1 až 3 ZPKT ani žádné platební služby ve smyslu § 3 odst. 1 ZPS. Platforma neslouží k poskytování ani zprostředkování spotřebitelských úvěrů a Provozovatel nevykonává žádnou činnost s výjimkou poskytování služeb skupinového financování, ke které by bylo třeba povolení či jiné oprávnění České národní banky.
2.2. Požadavky na Vlastníka projektu
Vlastníkem projektu se může stát pouze právnická osoba nebo fyzická osoba podnikající. Právnická osoba může být Vlastníkem projektu pouze, je-li zapsána v příslušném rejstříku vedeném ve státě, který je členem EHP, a to prostřednictvím svého zástupce, který je fyzickou osobou. V případě fyzické osoby podnikající může být Vlastníkem projektu pouze osoba starší 18 let. Úvěrovaným Vlastníkem projektu se může stát pouze osoba, která je majitelem běžného účtu vedeného u oprávněné úvěrové instituce zapsané v obchodním rejstříku vedeném ve státě, který je členem EHP.
Osoba, která nesplňuje tyto požadavky, může být Vlastníkem projektu pouze v případě, že k tomu Provozovatel udělil písemný souhlas.
Vlastník projektu se na Platformě neregistruje. Smluvní vztah mezi Vlastníkem projektu a Provozovatelem vzniká uzavřením Smlouvy o zajištění financování.
2.3. Požadavky na Klienta
Právnická osoba může být Klientem pouze, je-li zapsána v příslušném rejstříku vedeném ve státě, který je členem EHP. Právnická osoba se může jako Klient registrovat pouze prostřednictvím svého zástupce, který je fyzickou osobou. V případě fyzické osoby může být Klientem pouze osoba starší 18 let. Klientem se může stát pouze osoba, která je majitelem běžného nebo podnikatelského účtu vedeného u oprávněné úvěrové instituce zapsané v obchodním rejstříku vedeném ve státě, který je členem EHP.
Osoba, která nesplňuje tyto požadavky, může být Klientem pouze v případě, že k tomu Provozovatel udělí písemný souhlas.
2.4. Vytvoření Klientského účtu a uzavření Investiční smlouvy
Každý, kdo hodlá využívat Platformu a služby poskytované Provozovatelem jakožto Klient, se musí na Platformě zaregistrovat. Za tímto účelem musí příslušná osoba poskytnout Provozovateli veškeré identifikační a kontaktní údaje požadované v registračním formuláři a vytvořit si heslo.
Provozovatel je v souvislosti s registracíoprávněn požadovat veškeré informace a dokumenty tak, aby mohl provést identifikaci a kontrolu registrující se osoby v souladu s platnými právními předpisy v oblasti opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
Pro tyto účely je Provozovatel oprávněn po Klientovi požadovat zejména následující:
(a) údaje a doklady nezbytné k identifikaci a ověření totožnosti Klienta, osoby jednající za Klienta a skutečného majitele Klienta;
(b) informace o povaze a rozsahu podnikání, o vlastnické a řídící struktuře nebo o zdrojích peněžních prostředků Klienta, které mají sloužit jako vklad Klienta;
(c) provést platbu ve prospěch Investown peněženky z platebního účtu vedeného na jméno Klienta u oprávněné úvěrové instituce zapsané v obchodním rejstříku vedeném ve státě, který je členem EHP.
Před dokončením registrace je Klientovi na Platformě zpřístupněno znění návrhu Investiční smlouvy, a dále tyto Podmínky, Úvěrové podmínky, Ceník a Zásady ochrany osobních údajů. Klient je povinen se s těmito dokumenty seznámit. Tímto Provozovatel vůči Klientovi činí návrh na uzavření Investiční smlouvy. Klient není oprávněn návrh na uzavření Investiční smlouvy jakkoliv upravovat; ustanovení § 1740 odst. 3 OZ se nepoužije.
Investiční smlouva má povahu komisionářské smlouvy mezi Provozovatelem jako komisionářem a Klientem jako komitentem ve smyslu ustanovení § 2455 a násl. OZ. Nedílnou součástí Investiční smlouvy jsou tyto Podmínky a Ceník.
Investiční smlouva se uzavírá prostřednictvím Platformy jako prostředku komunikace na dálku s využitím elektronického podpisu Klienta spočívajícího v zadání autorizačního kódu, který Klient obdrží od Provozovatele prostřednictvím SMS zprávy na telefonní číslo, které uvedl při registraci. Klient vyjadřuje svůj souhlas se zněním návrhu Investiční smlouvy a projevuje svoji vůli tento návrh přijmout a uzavřít Investiční smlouvy stisknutím příslušného políčka v rámci registračního formuláře a zadáním autorizačního kódu. Přijetím návrhu Klientem je Investiční smlouva uzavřena.
V případě novace Investiční smlouvy pro již registrované Klienty dochází k přijetí a uzavření smlouvy výše popsaným způsobem, avšak bez SMS prvku.
Provozovatel může umožnit i jiný způsob uzavření Investiční smlouvy.
Uzavřením Investiční smlouvy je registrace dokončena. Potvrzením dokončení registrace ze strany Provozovatele je Klientský účet vytvořen. O tom Provozovatel Klienta vyrozumí e-mailem zaslaným na elektronickou adresu Klienta uvedenou při registraci.
Klient může mít na Platformě pouze jeden aktivní Klientský účet. Všechny následně vytvořené Klientské účty mohou být bez předchozího upozornění Provozovatelem smazány.
2.5. Jméno a heslo Klienta
Klient může ke Klientskému účtu přistupovat na základě přihlašovacích údajů, které tvoří jméno, jež je shodné s e-mailovou adresou Klienta, a heslo. Za Klienta – právnickou osobu přistupuje ke Klientskému účtu Klientem určený zástupce.
Provozovatel může mimo jiné předepsat požadavky na kombinaci písmen a/nebo čísel tvořících heslo a požadovat pravidelnou změnu zvoleného hesla z bezpečnostních nebo jiných důvodů.
Jméno a heslo Klienta nebo zástupce Klienta jsou osobními údaji příslušného Klienta nebo jeho zástupce a slouží k identifikaci Klienta nebo jeho zástupce při každém přihlášení na Platformu, provádění transakcí nebo jinému jednání prostřednictvím Platformy.
Klient je povinen zachovávat mlčenlivost ohledně informací nezbytných k přístupu k jeho Klientskému účtu a není oprávněn umožnit využití jeho Klientského účtu třetím osobám. Fyzická osoba, jež je zástupcem Klienta, který je právnickou osobou, není pro účely těchto Podmínek třetí osobu. V případě, že se heslo stane známé třetím osobám, je Klient povinen jej neprodleně změnit.
Provozovatel je oprávněn předpokládat, že osoba, která používá jméno a heslo Klienta, je osobou oprávněnou v souladu s příslušnými právními předpisy jednat jménem Klienta. V případě, že se Provozovatel domnívá, že existuje riziko, že jméno a heslo Klienta je v držení třetí osoby, je Provozovatel oprávněn omezit práva Klienta nebo může odmítnout řídit se jeho pokyny.
2.6. Změna zástupce Klienta, který je právnickou osobou
Každý Klient, který je právnickou osobou, je v rámci registrace povinen určit fyzickou osobu jako svého zástupce, která bude za Klienta užívat Platformu. Pro změnu osoby zástupce Klienta je nutné podat žádost o změnu osoby zástupce Klienta na Kontaktní e-mail Provozovatele či jiným předem schváleným postupem.
Do provedení aktualizace podle předchozího odstavce nemůže nový zástupce Klienta v souvislosti s Platformou zastupovat.
2.7. Práva Provozovatele v souvislosti s registrací
Provozovatel může registraci Klienta dle vlastního uvážení odmítnout nebo stanovit další požadavky na registraci Klienta, případně stávající požadavky nebo proces registrace dle vlastního uvážení kdykoli změnit. Provozovatel je oprávněn registraci Klienta odmítnout, uložit Klientovi další registrační požadavky nebo omezit služby dostupné Klientovi prostřednictvím Platformy zejména v případě, ukáže-li se, že prohlášení Klienta učiněná v souvislosti s registrací jsou nepravdivá, neúplná nebo zavádějící.
3.1. Investown peněženka a její účel
Každý Klient, který má Klientský účet, má v rámci svého Klientského účtu vedenou Investown peněženku, která slouží k provádění transakcí příslušného Klienta v rámci Platformy a k evidenci jeho Investic.
Investown peněženka mimo jiné odráží zůstatek peněžních prostředků, které Klient převedl Provozovateli. Investown peněženka není platebním účtem ve smyslu ZPS. Investown peněženka je vedena v českých korunách. Také všechny transakce jsou prováděny v českých korunách a zaokrouhlují se na celé haléře ve prospěch Provozovatele. Vklad v jiné měně je Provozovatel oprávněn nepřijmout a vrátit na bankovní účet, ze kterého jej obdržel.
Provozovatel vede peněžní prostředky Klienta odděleně od svých vlastních peněžních prostředků na bankovním účtu vedeném bankou se sídlem v České republice ve zvláštním režimu podle § 41f ZoB. Klientovi nenáleží žádné úroky z prostředků převedených Provozovateli.
Provozovatel může podle vlastního uvážení stanovit omezení nebo požadavky na minimální nebo maximální výši prostředků dostupných v Investown peněžence.
3.2. Vklady a výběry na účet
Veškeré vklady peněžních prostředků musí být za účelem identifikace Klienta opatřeny identifikátorem určeným dle vybraného typu vkladu. Vklady tímto identifikátorem neoznačené není Provozovatel povinen provést. Pokud Klient na výzvu Provozovatele nesdělí správný údaj, vrátí Provozovatel peněžní prostředky na bankovní účet, ze kterého je obdržel. Vklady do Investown peněženky Provozovatel provede nejpozději do 72 hodin.
Pokud není v těchto Podmínkách uvedeno jinak, může si Klient kdykoli a v jakékoliv výši zadat výběr kladného zůstatku z jeho Investown peněženky, a to tak, že dá Provozovateli příslušný pokyn. Zpracování pokynu k výběru z Investown peněženky Provozovatel provede nejpozději do 5 dnů od zadání příslušného pokynu. Samotný výběr z Investown peněženky pak probíhá formou bankovního převodu ve lhůtách dle možností banky Klienta.
Provozovatel je oprávněn odmítnout přijetí jakéhokoliv vkladu do Investown peněženky nebo výběr z Investown peněženky, jedná-li se o platbu z nebo na účet vedený u jiné banky, než banky se sídlem v EHP, nebo z jiných důvodů vyplývajících z právních předpisů, těchto Podmínek nebo odůvodněných obav Provozovatele týkajících se možného rozporu s právními předpisy na ochranu proti legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo financování terorismu. Provozovatel je oprávněn po Klientovi požadovat náhradu nákladů spojených s vrácením peněžních prostředků v případě odmítnutého vkladu, a to až ve výši 1 000 Kč. Výběr z Investown peněženky je možný pouze na účet banky, z něhož byl do Investown peněženky proveden vklad, nebo který byl jiným způsobem schválen prostřednictvím Platformy.
3.3. Další omezení transakcí týkajících se Investown peněženky
Investown peněženka slouží pouze k provádění transakcí v přímé souvislosti s provozováním Platformy, tj. k transakcím předvídaným těmito Podmínkami.
Provozovatel není povinen provést jakoukoliv transakci týkající se Investown peněženky, zejména pokud:
(a) transakce porušuje ustanovení těchto Podmínek;
(b) provedením transakce by došlo k porušení právního předpisu nebo vykonatelného rozhodnutí soudu nebo jiného státního orgánu;
(c) zůstatek v Investown peněžence nepostačuje k provedení transakce; nebo
(d) Provozovatel má podezření, že transakce nebyla zadána Klientem.
S prostředky v Investown peněžence je oprávněn disponovat výlučně Klient prostřednictvím svého Klientského účtu, a to jen do výše zůstatku v Investown peněžence s výjimkou případů uvedených v těchto Podmínkách.
3.4. Zmocnění Provozovatele
Klient zmocňuje Provozovatele k použití peněžních prostředků v jeho Investown peněžence k provedení transakcí a dalších jednání, k nimž se Klient zavázal v souladu s Podmínkami nebo dalšími ujednáními uzavřenými Klientem, na něž tyto Podmínky odkazují.
Klient v této souvislosti zmocňuje Provozovatele zejména k:
(a) rezervaci peněžních prostředků nebo k převodu peněžních prostředků na zvláštní účet Projektu v souvislosti s Pokynem k provedení investice;
(b) převodu peněžních prostředků Vlastníkovi projektu v souvislosti s plněním závazků ze Smlouvy o úvěru,
(c) převodu peněžních prostředků mezi Klienty navzájem v souvislosti s postupováním Pohledávek;
(d) převodu peněžních prostředků v souvislosti s plněním závazků z Investiční smlouvy nebo jiných závazků Klienta vůči Provozovateli.
4.1. Posouzení spolehlivosti
O zveřejnění Projektu na Platformě a získání financování prostřednictvím Platformy může požádat pouze Vlastník projektu. Vlastník projektu může požádat o financování svého Projektu prostřednictvím Platformy pouze za předpokladu poskytnutí Zajištění.
Každý Vlastník projektu, který má zájem o financování prostřednictvím Platformy, musí vyplnit příslušný formulář žádosti o zveřejnění Nabídky na Platformě a absolvovat Posouzení spolehlivosti v souladu s postupem stanoveným právními předpisy a vnitřními předpisy Provozovatele.
Vlastník projektu je povinen při Posuzování spolehlivosti spolupracovat s Provozovatelem a poskytnout Provozovateli veškeré informace a dokumenty o sobě i o Projektu, jenž má být prostřednictvím Platformy financován, tj. zejména ty informace a dokumenty, které jsou nezbytné pro posouzení důvěryhodnosti a úvěruschopnosti Vlastníka projektu. Provozovatel může požadovat předložit mimo jiné příslušný podnikatelský plán, rozpočet, nezávislé ocenění nemovitosti související s Projektem, doklady o bonitě a další informace a doklady dle uvážení Provozovatele.
Provozovatel přezkoumá žádost podle vlastního uvážení a na základě Vlastníkem projektu předložených informací a jakýchkoli dalších informací, které Provozovatel považuje za relevantní, posoudí vhodnost Projektu pro Platformu a důvěryhodnost a úvěruschopnost Vlastníka projektu (při tom může Provozovatel učinit dotazy na třetí strany, veškeré příslušné registry a/nebo využít další zdroje informací).
Pokud Vlastník projektu neposkytne informace a/nebo dokumenty požadované Provozovatelem nebo předloží neúplné, nesprávné či zavádějící informace, může Provozovatel odmítnout pokračovat v provádění Posouzení spolehlivosti a odmítnout zveřejnění Nabídky příslušného Vlastníka projektu na Platformě.
Provozovatel odmítne zveřejnit Nabídku příslušného Vlastníka projektu na Platformě také tehdy, pokud se po Posouzení spolehlivosti zjistí, že Posouzení spolehlivosti neodpovídá požadavkům stanoveným v právních předpisech a/nebo vnitřních předpisech Provozovatele. Odmítnutím zveřejnění Nabídky na Platformě Vlastníkovi projektu nevzniká právo na náhradu škody, náhradu vynaložených nákladů, vrácení poplatků stanovených v Ceníku nebo na přezkoumání rozhodnutí Provozovatele.
Pokud se v průběhu Období nabídky změní okolnosti týkající se Vlastníka projektu, jemu blízkých osob a podle názoru Provozovatele mohou mít tyto změny negativní dopad na Posouzení spolehlivosti, realizaci Projektu nebo na důvěryhodnost Vlastníka projektu, může být Nabídka Provozovatelem zrušena. Zrušením podle předchozí věty Vlastníkovi projektu nevzniká právo na náhradu škody, náhradu vynaložených nákladů, vrácení poplatků stanovených v Ceníku nebo na přezkoumání rozhodnutí Provozovatele.
4.2. Smlouva o zajištění financování a zveřejnění Nabídky
Shledá-li Provozovatel, že předložená žádost vyhovuje požadavkům Provozovatele na zveřejnění Nabídky na Platformě, zašle Provozovatel úspěšnému Vlastníkovi projektu nabídku konečných podmínek zveřejnění příslušné Nabídky na Platformě. V opačném případě Provozovatel vyrozumí příslušného Vlastníka projektu o nesplnění požadavků pro zveřejnění Nabídky na Platformě.
Přijme-li Vlastník projektu podmínky zveřejnění Nabídky, dochází k uzavření Smlouvy o zajištění financování.
Smlouva o zajištění financování obsahuje zejména následující:
(a) hlavní podmínky financování Projektu;
(b) výši úvěru, který má být financován prostřednictvím Platformy;
(c) období financování Projektu (období zveřejnění Nabídky);
(d) podmínky Nabídky pro Klienty (včetně typu, případně výše úroku, podílu na zisku Projektu a jakýchkoliv dalších relevantních plateb);
(e) podrobnosti o Zajištění.
Provozovatel může příslušné Nabídce přidělit rizikovou kategorii podle vlastního uvážení.
Zveřejnění Nabídky na Platformě nepředstavuje záruku Provozovatele, že bude dosaženo požadovaného financování Projektu, že s Vlastníkem projektu bude uzavřena Smlouva o úvěru nebo že prostředky získané prostřednictvím Platformy budou Vlastníkovi projektu vyplaceny.
4.3. Dokument s klíčovými informacemi pro Klienty (KIIS)
Společně s Nabídkou musí být ve vztahu ke každému Projektu na Platformě zveřejněn KIIS.
KIIS musí být vypracován přinejmenším v českém jazyce a obsahovat nejvýše 6 stran velikosti A4. To nebrání Vlastníkovi projektu přeložit KIIS také do jiných jazyků za předpokladu, že bude překlad přesně odrážet obsah originálního KIIS.
KIIS musí být pravdivý, srozumitelný a nezavádějící, nesmí obsahovat žádné poznámky pod čarou kromě těch, které uvádějí odkazy na použitelné právní předpisy, včetně jejich citací a musí obsahovat všechny náležitosti uvedené ve Vzorovém KIIS.
KIIS vypracovává Vlastník projektu a úplnost, správnost a jasnost informací v něm uvedených přezkoumává v souladu se svými vnitřními předpisy Provozovatel. Za informace uvedené v KIIS je odpovědný Vlastník projektu, nikoliv Provozovatel.
Vlastník projektu je povinen informovat Provozovatele o každé změně informací uvedených v KIIS a průběžně jej v průběhu zveřejnění Nabídky aktualizovat. Provozovatel neprodleně informuje Klienty, kteří již investovali nebo vyjádřili zájem investovat do Nabídky, o každé podstatné změně informací v KIIS, jež mu byla oznámena.
V případě, že Provozovatel zjistí v KIIS opomenutí, chybu nebo nepřesnost, které by mohly mít významný dopad na očekávanou návratnost Investice, neprodleně na opomenutí, chybu nebo nepřesnost upozorní Vlastníka projektu, který je povinen tyto informace urychleně doplnit nebo opravit.
Pokud takové doplnění nebo oprava nejsou urychleně učiněny, Provozovatel pozastaví Nabídku až do okamžiku, kdy je KIIS doplněn nebo opraven, nejdéle však na 30 kalendářních dnů.
Provozovatel neprodleně informuje Klienty, kteří již investovali nebo vyjádřili zájem investovat do Projektu, o zjištěných nesrovnalostech, opatřeních a o krocích, které Provozovatel přijal či přijme, a o možnosti odvolat jejich nabídku investování nebo vyjádření zájmu o Nabídku.
Pokud po uplynutí 30 kalendářních dnů nebyl KIIS doplněn nebo opraven tak, aby byly veškeré zjištěné nesrovnalosti napraveny, Nabídka bude zrušena.
4.4. Nedosažení výše Cílové částky úvěru v Období nabídky
Každý Projekt má stanoveno Období nabídky, které je uvedeno v příslušné Nabídce, a Minimální částku úvěru. V případě, že Cílová částka úvěru nebo alespoň Minimální částka úvěru během Období nabídky nebude vybrána, lze provést následující:
(a) zrušení Projektu a vrácení již vybraných peněžních prostředků do Investown peněženek Klientů;
(b) prodloužení Období nabídky na základě dohody mezi Vlastníkem projektu a Provozovatelem, a to i opakovaně, avšak maximálně o dobu, která není delší než 3 měsíce;
(c) snížení Cílové částky úvěru na základě dohody mezi Vlastníkem projektu a Provozovatelem.
(d) Ostatní podmínky financování uvedené v Nabídce tímto nejsou dotčeny.
Informace o jednáních provedených v souladu s předchozím odstavcem se zveřejňují na Platformě a v případě potřeby též v Klientských účtech Klientů, kteří zadali Pokyn k provedení investice do příslušného Projektu.
4.5. Zákaz jednání s Klienty mimo Platformu
Vlastníkům projektů je zakázáno kontaktovat Klienty za účelem získání peněžních prostředků ve výši Cílové částky úvěru mimo Platformu.
Před zahájením investování na Platformě musí každý Klient podstoupit Test vhodnosti. Prostřednictvím Testu vhodnosti jsou Provozovatelem zjišťovány především informace o tom, jaké má Klient zkušenosti, investiční cíle, jaká je jeho finanční situace, jaké je jeho základní porozumění rizikům spojeným jak s investováním obecně, tak s investováním prostřednictvím úvěrového skupinového financování nabízeného na Platformě a jaká je schopnost Klienta nést ztráty.
Každý Klient je povinen podstoupit Test vhodnosti každé 2 roky s výjimkou části týkající se simulace schopnosti Klienta nést ztráty, kterou musí Klient absolvovat každoročně.
Pokud Klient odmítne podstoupit Test vhodnosti, neposkytne všechny požadované informace nebo má Provozovatel na základě obdržených informací za to, že investování na Platformě by pro příslušného Klienta nemuselo být vhodné, je Klient o této skutečnosti informován a současně mu jsou poskytnuty dodatečné informace o rizicích spojených s investováním na Platformě.
Pokud Klient projeví zájem o investování na Platformě i po seznámení se s výsledky Testu vhodnosti a riziky investování na Platformě, výslovně tím potvrzuje, že výsledky Testu vhodnosti obdržel, porozuměl rizikům, před nimiž byl Provozovatelem varován, a že jsou pro něj tato rizika přijatelná.
6.1. Povaha Služeb souvisejících s investováním na Platformě, komisionářský vztah
Služby související s investováním na Platformě, zejména poté obstarání Investice, jsou poskytovány v rámci komisionářského vztahu mezi Provozovatelem, jako komisionářem, a Klientem, jako komitentem. To znamená, že při poskytování těchto služeb Provozovatel jedná svým jménem na účet Klienta. Z důvodu právní jistoty poté Provozovatel uvádí, že Klient nevstupuje do přímého vztahu s Vlastníkem projektu.
Klient bere na vědomí, že Provozovatel je v komisionářském vztahu se všemi Klienty a z tohoto důvodu výslovně souhlasí s tím, že vybraný Projekt vedle něj mohou financovat, a zpravidla také financují, i další Klienti.
6.2. Smlouva o úvěru
Smlouvu o úvěru uzavírá vždy Provozovatel, jako úvěrující, a Vlastník projektu, jako úvěrovaný, po splnění podmínek dle Smlouvy o zajištění financování. Při uzavírání Smlouvy o úvěru Provozovatel jedná jako komisionář na účet Klientů jako komitentů, pro které Investice obstarává na základě Investičních smluv.
Smlouvu o úvěru Provozovatel uzavírá v souladu s podmínkami uvedenými v rámci Nabídky. Součástí každé Smlouvy o úvěru jsou Úvěrové podmínky, se kterými je každý Uživatel povinen se před zahájením užívání Platformy seznámit.
6.3. Zajištění a Zajišťovací dokumentace
Podmínkou financování Projektu je vždy zřízení Zajištění.
Zajišťovací dokumentaci uzavírá vždy Provozovatel a Vlastník projektu. Při uzavírání Zajišťovací dokumentace Provozovatel jedná jako komisionář na účet Klientů jako komitentů, pro které Investice obstarává na základě Investičních smluv.
Způsob Zajištění a obsah Zajišťovací dokumentace stanoví Provozovatel dle své úvahy tak, aby byl v souladu s podmínkami financování Projektu dle Nabídky.
6.4. Etapy a Tranše
Každý Projekt může být na Platformě zveřejněn na Etapy. Cílovou částku úvěru v takovém případě tvoří souhrn všech částek ze všech Etap daného Projektu.
Každý Projekt může být na Platformě zveřejněn ve formě Tranše. Každá Tranše tvoří samostatný Projekt, byť je součástí rámcového projektu Vlastníka projektu. Odůvodňuje-li to její výše, může být i Tranše zveřejněna na Platformě po Etapách.
7.1. Obstarání Investice
Investování na Platformě probíhá prostřednictvím obstarání Investice ze strany Provozovatele, a to na základě Pokynu k provedení investice ze strany Klienta.
Obstaráním Investice se rozumí zejména:
(a) uzavření Smlouvy o úvěru s Vlastníkem projektu;
(b) uzavření Zajišťovací dokumentace s Vlastníkem projektu;
(c) zřízení Zajištění dle Zajišťovací dokumentace;
(d) poskytnutí Úvěru dle Smlouvy o úvěru;
(e) správa Investice ve smyslu čl. 8 těchto Podmínek;
to vše jménem Provozovatele na účet Klienta.
Součástí obstarání Investice je také samotné provozování Platformy a vedení Klientského účtu. Pro vyloučení pochybností Provozovatel uvádí, že není vyloučeno, aby Provozovatel na základě pokynů Klienta pro Klienta vykonával další činnosti související s Investicí. Povaha komisionářské činnosti není dotčena, neboť při obstarání Investice Provozovatel vždy jedná svým jménem na účet Klienta.
7.2. Pokyn k provedení investice
Pokyn k provedení investice je Klient oprávněn udělit výhradně prostřednictvím Platformy, a to pouze způsobem, který Platforma umožňuje. Provozovatel může podle vlastního uvážení stanovit omezení nebo požadavky na minimální nebo maximální výši Pokynu k provedení investice. Podmínkou udělení Pokynu k provedení investice je dále dostatečný zůstatek v Investown peněžence Klienta, a to alespoň ve výši částky zvolené v rámci Pokynu k provedení investice.
Před udělením Pokynu k provedení investice bude Klient Provozovatelem upozorněn na rizika související s Investicí a vyzván k potvrzení Pokynu k provedení investice prostřednictvím tlačítka „Investovat“. Stisknutím tlačítka „Investovat“ je Pokyn k provedení investice udělen.
Udělením Pokynu k provedení investice Klient pověřuje Provozovatele k obstarání Investice ve smyslu čl. 7.1. těchto Podmínek, a to v souladu s Nabídkou, ke které se Pokyn k provedení investice vztahuje, a provedení všech s tím souvisejícím kroků a činností.
Klient není oprávněn měnit podmínky Nabídky, ke které Pokyn k provedení investice udělil, jakož ani podmiňovat obstarání Investice jakýmikoliv dalšími příkazy či podmínkami. Klient dále není oprávněn Pokyn k provedení investice změnit či zrušit bez souhlasu Provozovatele. Pokyn k provedení investice je pro Klienta závazný a trvá až do vypořádání Investice.
Provozovatel je oprávněn dle vlastního uvážení odmítnout Klientem udělený Pokyn k provedení investice nebo stanovit dodatečné podmínky pro obstarání Investice. V případě odmítnutí Pokynu k provedení investice či stanovení dodatečných podmínek pro obstarání Investice Klientovi nevzniká právo na náhradu škody nebo na přezkoumání rozhodnutí Provozovatele.
7.3. Udělení Pokynu k provedení investice a jeho odvolání
Proces udělení Pokynu k provedení investice probíhá na Platformě následujícím způsobem:
Rozhodne-li se Klient na základě příslušné Nabídky k financování Projektu, zvolí výši peněžních prostředků, které hodlá použít na Investici, a následně tuto volbu ve svém Klientském účtu potvrdí stisknutím tlačítka „Investovat“, čímž udělí Pokyn k provedení investice.
Klient je oprávněn Pokyn k provedení investice odvolat stejným způsobem, jakým jej udělil, a to ve lhůtě na rozmyšlenou v délce dle čl. 22 odst. 3 ECSPR.
Po uplynutí lhůty na rozmyšlenou Provozovatel převede peněžní prostředky Klienta ve výši dle Pokynu k provedení investice na zvláštní technický účet.
7.4. Zánik Pokynu k provedení investice
Pokyn k provedení investice zaniká v případě:
(a) odmítnutí Pokynu k provedení investice Provozovatelem,
(b) odvolání Pokynu k provedení investice Klientem ve lhůtě na rozmyšlenou,
(c) neúspěšného skončení Období nabídky ve smyslu čl. 7.5. těchto Podmínek,
(d) zrušení Nabídky ve smyslu čl. 7.6. těchto Podmínek,
(e) v dalších případech výslovně stanovených v těchto Podmínkách.
Po zániku Pokynu k provedení Investice Provozovatel vrátí peněžní prostředky Klienta v plné výši zpět do Investown peněženky Klienta, není-li dohodnuto jinak.
7.5. Úspěšné skončení Období nabídky
Období nabídky končí úspěšně pouze v případě, že souhrnná výše peněžních prostředků Klientů převedených na zvláštní technický účet v souladu s Pokyny k provedení investice udělenými ve vztahu k Nabídce příslušného Projektu dosahuje nejpozději k poslednímu dni Období nabídky alespoň Minimální částky úvěru.
Právo snížit Cílovou částku úvěru a prodloužit původní Období nabídky v souladu s čl. 4.5. není dotčeno. Prodloužení Období nabídky nemá vliv na platnost Pokynů k provedení investice udělených před tímto prodloužením.
V ostatních případech se má za to, že Období nabídky skončilo neúspěšně. O neúspěšném skončení Období nabídky Provozovatel neprodleně informuje Klienty, kteří již investovali nebo vyjádřili zájem investovat do Projektu.
7.6. Proces obstarání Investice
Po úspěšném skončení Období nabídky uzavře Provozovatel na účet Klientů s příslušným Vlastníkem projektu Smlouvu o úvěru a Zajišťovací dokumentaci.
Po splnění veškerých podmínek pro poskytnutí Úvěru odešle Provozovatel peněžní prostředky Klientů příslušnému Vlastníkovi projektu za účelem financování Projektu. Před odesláním částky Úvěru je Provozovatel oprávněn odečíst poplatky a další náklady související s obstaráním Investice dle Ceníku.
Po poskytnutí Úvěru dle Smlouvy o úvěru Provozovatel na účet Klienta obstarává správu Investice dle čl. 8 těchto Podmínek.
V případě, že Vlastník projektu s Provozovatelem po úspěšném skončení Období nabídky neuzavře Smlouvou o úvěru a/nebo Zajišťovací dokumentaci nebo v případě, že po uzavření Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace nedojde ke zřízení Zajištění, případně nebude splněna jiná podmínka pro poskytnutí Úvěru, rozhodne Provozovatel o zrušení příslušné Nabídky. O zrušení Nabídky Provozovatel neprodleně informuje Klienty, kteří již investovali nebo vyjádřili zájem investovat do Projektu.
8.1. Správa Investice
Správa Investice je nedílnou součástí obstarání Investice. Správou Investice se rozumí zejména:
(a) sledování řádného plnění Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace Vlastníkem projektu;
(b) výkon práv a povinnosti Provozovatele ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace;
(c) přijímání peněžních prostředků jako splátek jistiny a úroků Úvěru, úroků z prodlení, smluvních pokut a dalších plateb dle Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace a jejich převod do Investown peněženky;
(d) vymáhání pohledávek za Vlastníkem projektu v případě neplnění povinností ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace, včetně zastupování Klienta před soudy a jinými orgány v rozsahu nezbytném nebo účelném pro vymáhání plnění ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace, včetně realizace Zajištění;
(e) vypořádání Investice, postoupení Investice na Klienta nebo její prodej.
Pro vyloučení pochybností Provozovatel uvádí, že není vyloučeno, aby Provozovatel na základě pokynů Klienta pro Klienta vykonával další činnosti související se správou Investice. Povaha komisionářské činnosti není dotčena, neboť při správě Investice Provozovatel vždy jedná svým jménem na účet Klienta.
Správu Investice provádí Provozovatel. Provozovatel je oprávněn ke všem jednáním v souvislosti se správou Investice. Klient není oprávněn provádět správu Investice samostatně, ledaže mu k tomu Provozovatel ve vztahu k příslušné Investici udělil písemný souhlas nebo na něj postoupil příslušná práva a povinnosti ze Smlouvy o úvěru.
8.2. Přijímání splátek Úvěru a dalších plateb od Vlastníka projektu
Veškeré platby dle Smlouvy o Úvěru a další platby od Vlastníka projektu přijímá vždy Provozovatel. Provozovatel následně veškeré platby přijaté od Vlastníka projektu distribuuje do Investown peněženek Klientů.
Provozovatel připíše poměrnou část platby do Investown peněženky Klienta vždy nejpozději do 3 pracovních dní poté, co platbu od Vlastníka projektu přijme a identifikuje. Provozovatel je před připsáním takové platby do Investown peněženky Klienta oprávněn započíst veškeré své pohledávky, na které má vůči Klientovi nárok.
Klient není oprávněn domáhat se po Provozovateli úhrady části Investice, kterou Vlastník projektu dosud nesplatil.
8.3. Výkon práv a plnění povinností ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace, sjednávání změn
Provozovatel je oprávněn vykonávat veškerá práva a plnit povinnosti ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace, jakož i sjednávat s Vlastníkem projektu změny těchto dokumentů, včetně jejich ukončení či nahrazení novými dokumenty. Provozovatel je zejména oprávněn:
(a) prodloužit jakoukoli dobu splatnosti na žádost Vlastníka Projektu až o 6 měsíců, a to maximálně třikrát, tj. v souhrnu o maximálně 18 měsíců za podmínky, že při každém takovém prodloužení se zvýší úroková sazba příslušného Úvěru nejméně o 1 procento ročně;
(b) prodloužit částečně nebo zcela jakoukoli dobu splatnosti jistiny a/nebo úroků do data splacení pohledávek ze Smlouvy o úvěru týkající se posledního (tj. nejpozdějšího) Projektu v případě, že Vlastník projektu má více Projektů;
(c) zvýšit sazbu úroku a/nebo úroku z prodlení;
(d) snížit sazbu úroku a/nebo úroku z prodlení nebo prominout úrok a/nebo úrok z prodlení;
(e) změnit Splátkový kalendář;
(f) poskytnout dodatečnou lhůtu k nápravě a/nebo odstranění porušení nepeněžitých závazků;
(g) prodloužit lhůtu pro zřízení Zajištění (a) až o 10 pracovních dnů; nebo (b) nad 10 pracovních dnů, maximálně však o 3 měsíce za podmínky, že úhrada úroků ze Smluv o úvěru za posledně prodloužené období byla pro Klienty zajištěna;
(h) souhlasit s výměnou nebo doplněním Zajištění, jakož i s poskytnutím dalšího Zajištění;
(i) dávat Vlastníkovi projektu pokyny ke způsobu průběžného plnění Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace nebo udělovat souhlasy s odchylkami od podmínek těchto dokumentů;
(j) vykonávat jakákoliv další práva a plnit jakékoliv další povinnosti ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace (zejména práva věřitele), jakož i sjednávat jakékoliv další změny Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace;
to vše vždy za podmínky, že výkon práv a plnění povinností ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace, jakož i sjednání změn těchto dokumentů, včetně jejich ukončení či nahrazení novými dokumenty, podstatně nepoškozuje zájmy Klienta nebo je to podle názoru Provozovatele nezbytné k zamezení nebo snížení možného finančního rizika a/nebo škody pro Klienta.
8.4. Neplnění povinností Vlastníka projektu, vymáhání pohledávek
V případě, že Vlastník projektu řádně a včas nesplní jakoukoliv svou povinnost ze Smlouvy o úvěru nebo Zajišťovací dokumentace, je Provozovatel oprávněn provést veškerá jednání, která dle svého uvážení považuje za vhodná či účelná k dosažení splnění příslušné povinnosti Vlastníka projektu, a to včetně jednání dle čl. 8.3. těchto Podmínek.
Vymáhání pohledávek ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace zajišťuje Provozovatel. Klient není oprávněn vůči Vlastníkovi projektu uplatňovat žádné nároky ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace, včetně práv ze Zajištění, ledaže mu k tomu Provozovatel ve vztahu k příslušné Investici udělil písemný souhlas nebo na něj postoupil příslušná práva a povinnosti ze Smlouvy o úvěru.
Vymáhání pohledávek zahrnuje zejména následující činnosti:
(a) mimosoudní jednání;
(b) uplatnění pohledávky v nalézacím či rozhodčím řízení;
(c) uplatnění pohledávky ve vykonávacím řízení u soudu či v exekuci u soudního exekutora;
(d) přihlášení pohledávky do likvidace;
(e) přihlášení pohledávky do insolvenčního řízení;
(f) přihlášení pohledávky do dražebního jednání.
Provozovatel je oprávněn nechat se při vymáhání pohledávek zastoupit advokátem, kterého si sám zvolí, nebo využit služeb třetích osob.
Při vymáhání pohledávek Provozovatel postupuje vždy dle svého uvážení tak, aby byl proces vymáhání co nejefektivnější a vymožené plnění co možná nejvyšší. Provozovatel není povinen činit jakékoliv jednání za účelem vymáhání pohledávek dle těchto Podmínek, pokud je dle názoru Provozovatele úspěšné vymáhání pohledávek nepravděpodobné nebo je prospěch, který by mohl být v důsledku takového jednání získán, nižší nebo v podobném rozsahu jako předpokládané náklady na takové jednání.
Peněžní prostředky a jiná plnění získaná v rámci vymáhání pohledávek ze Smlouvy o Úvěru a Zajišťovací, včetně výtěžku zpeněžení Zajištění, jsou určeny k uspokojení pohledávek Klientů, přičemž Provozovatel jejich poměrnou část připíše do Investown peněženky Klienta vždy postupem dle čl. 8.2 těchto Podmínek. Oprávnění Provozovatele započíst poplatky a související náklady není dotčeno.
8.5. Prodej pohledávek ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace
Provozovatel je namísto vymáhání pohledávek ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace postupem dle těchto Podmínek oprávněn rozhodnout o jejich prodeji třetí osobě, a to zejména pro případ, že tento postup dle názoru Provozovatele povede ke srovnatelnému nebo většímu prospěchu než prospěch, který by Klienti získali, pokud by Provozovatel pohledávky vymáhal. V rámci posouzení výše prospěchu Provozovatel vezme v úvahu i časové hledisko.
Prodej pohledávek lze realizovat formou postoupení pohledávky, postoupení smlouvy nebo jiným vhodným způsobem dle uvážení Provozovatele.
Výtěžek z prodeje je určen k uspokojení pohledávek Klientů, přičemž Provozovatel jeho poměrnou část připíše do Investown peněženky Klienta vždy postupem dle čl. 8.2 těchto Podmínek. Oprávnění Provozovatele započíst poplatky a související náklady není dotčeno.
8.6. Vypořádání, ukončení správy a převedení Investice na Klienta
Správa Investice končí vypořádáním Investice v důsledku úplného splnění či jiného zániku veškerých dluhů Vlastníka projektu ze Smlouvy o úvěru. Správa Investice končí rovněž vypořádáním Investice v důsledku vymožení nebo prodeje pohledávek ze Smlouvy o Úvěru a Zajišťovací dokumentace a následného připsání části výtěžku do Investown peněženek Klientů.
Provozovatel je dále oprávněn rozhodnout o ukončení správy Investice
(a) z důvodu, že dle názoru Provozovatele jsou pohledávky ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace nedobytné, je úspěšné vymáhání těchto pohledávek nepravděpodobné nebo je prospěch, který by mohl být v důsledku takového vymáhání získán, nižší nebo v podobném rozsahu jako předpokládané náklady na takové vymáhání;
(b) z jiných důvodů, pro které nelze na Provozovateli spravedlivě požadovat, aby Investici nadále spravoval.
V případě rozhodnutí o ukončení správy Investice dle předchozího odstavce je Provozovatel povinen převést Investici na Klienta, a to formou postoupení pohledávky, postoupení smlouvy nebo jiným vhodným způsobem dle uvážení Provozovatele. Klient je pro účely převedení Investice povinen poskytnout veškerou potřebnou součinnost. Převedením Investice správa Investice končí.
9.1. Zveřejňování míry selhání
Provozovatel na svých Internetových stránkách v níže uvedených intervalech pravidelně zveřejňuje následující informace:
(a) Provozovatel každoročně zveřejňuje míru selhání Projektů nabízených na Platformě přinejmenším v uplynulých 3 letech;
(b) Provozovatel do 4 měsíců od konce každého účetního období zveřejňuje výsledovku, v níž jsou podle okolností uvedeny tyto informace:
9.2. Absence ochrany Investic systémem pojištění vkladů
Provozovatel Klienty upozorňuje, že na služby poskytované prostřednictvím Platformy se nevztahuje systém pojištění vkladů zřízený podle směrnice 2014/49/EU. Pohledávky Klientů z vkladů na účtu ve zvláštním režimu jsou však pojištěny v souladu s ustanovením § 41a a násl. ZoB.
10.1. Elektronická vývěska a postupování Pohledávek mezi Klienty
Provozovatel může v rámci Platformy nabízet funkci umožňující inzerovat zájem o prodej a koupi Pohledávek a postupovat Pohledávky mezi Klienty, a to prostřednictvím uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky. Postoupení Pohledávky na jinou osobu, než Klienta mimo Platformu se zakazuje.
Provozovatel si vyhrazuje právo dle vlastního uvážení:
(a) neumožnit Klientům postoupení Pohledávky;
(b) stanovit cenový rozsah, v jehož rámci může být stanovena cena postupované Pohledávky;
(c) omezit nebo stanovit minimální část Pohledávky, kterou lze převést prostřednictvím Platformy (např. v procentech a/nebo pevnou částkou).
Minimální výše Pohledávky, která může být postoupena, je 0,01 Kč. Nedosahuje-li celková výše Pohledávky k postoupení částky 0,01 Kč, může být postoupena i taková Pohledávka, avšak pouze za předpokladu, že bude postoupena v celé její výši.
Tato omezení a jejich případné změny stanovené Provozovatelem v souladu s předchozím odstavcem budou zveřejněny na Platformě.
Provozovatel je dále oprávněn podle vlastního uvážení kdykoliv zastavit nebo přestat nabízet funkci umožňující postupování Pohledávek. Provozovatel může rovněž selektivně omezit užívání funkce postupování Pohledávek pouze na vybrané Klienty dle svého uvážení.
10.2. Vytvoření a zveřejnění Inzerátu
Klient na Platformě zvolí Pohledávku (nebo její část), kterou má zájem prodat, a prostřednictvím příslušné funkce na Platformě vytvoří Inzerát, který vždy obsahuje alespoň výši a cenu postupované Pohledávky (nebo její části), a tento zveřejní stisknutím tlačítka „Potvrdit prodej“. Zveřejněním Inzerátu na Elektronické vývěsce se Inzerát (včetně jména a příjmení daného Klienta) stává viditelný a ostatní Klienti mají možnost projevit svůj zájem o koupi příslušné Pohledávky (nebo její části) podáním nabídky. Pro vyloučení pochybností se uvádí, že zveřejnění Inzerátu na Elektronické vývěsce představuje pouhou výzvu k podání nabídek ostatními Klienty.
Společně se zveřejněním Inzerátu musí být na Elektronické vývěsce zveřejněn také KIIS příslušného Projektu, k němuž se postupovaná Pohledávka (nebo její část) vztahuje.
10.3. Účinnost Inzerátu a jeho zrušení
Inzerát je účinný po dobu uvedenou na Platformě, během níž mohou ostatní Klienti podávat své nabídky. V případě, že žádný Klient svůj zájem o koupi příslušné Pohledávky podáním nabídky neprojeví, Inzerát se automaticky deaktivuje. Tím není dotčeno právo Klienta Inzerát uveřejnit opětovně.
Inzerát je rovněž automaticky deaktivován, pokud po jeho zveřejnění na Elektronické vývěsce dojde k jakékoliv výplatě na Pohledávku (např. platba úroků nebo splátky jistiny), k níž se vztahuje.
Klient je oprávněn svůj Inzerát zrušit, a to až do okamžiku uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky.
10.4. Projevení zájmu o koupi Pohledávky, podání nabídky
Ostatní Klienti mohou po výběru Inzerátu zvolit výši, v jaké o koupi o příslušné Pohledávky (nebo její části) mají zájem, a svou nabídku prostřednictvím Platformy podat Klientovi, který Inzerát vytvořil. Podmínkou podání nabídky je dostatečný zůstatek v Investown peněžence Klienta, a to alespoň ve výši v jaké je stanovena cena Pohledávky (nebo její části) dle Inzerátu.
Před podáním nabídky Provozovatel Klientovi zpřístupní informace o rizicích spojených s investováním na Platformě. Podáním nabídky poté Klient výslovně potvrzuje, že varování před riziky obdržel, porozuměl rizikům, před nimiž byl Provozovatelem varován, a že jsou pro něj tato rizika přijatelná.
Podání nabídky stisknutím tlačítka „Potvrdit nabídku“ představuje závazný návrh na uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky. Klient je oprávněn svou nabídku odvolat pouze do okamžiku uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky.
Po podání nabídky Provozovatel zablokuje příslušnou částku odpovídající ceně za postoupení příslušené Pohledávky (nebo její části) v Investown peněžence Klienta, a to do doby, než dojde k přijetí, nebo odmítnutí nabídky ze strany Klienta, který Inzerát vytvořil, případně do doby, než nabídka uplynutím času vyprší nebo bude odvolána.
10.5. Uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky
Smlouva o postoupení pohledávky je uzavřena mezi Klientem, který Inzerát vytvořil, a Klientem, jehož nabídku Klient, který Inzerát vytvořil, přijal, stisknutím tlačítka „přijmout“. Odmítne-li Klient, který Inzerát vytvořil, nabídku Klienta stisknutím tlačítka „odmítnout“, k uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky mezi těmito Klienty nedochází.
V případě, že Klient podal nabídku jen ohledně části Pohledávky a tuto Klient, který Inzerát vytvořil, přijal, je Smlouva o postoupení pohledávky uzavřena pouze v rozsahu části Pohledávky s tím, že cena za postoupení části Pohledávky odpovídá poměrné části ceny Pohledávky dle Inzerátu (tj. např. v případě postoupení části Pohledávky v rozsahu 50 %, platí, že cena za postoupení této části Pohledávky odpovídá 50 % ceny Pohledávky dle Inzerátu). Pro vyloučení pochybností platí, že jakmile dojde k uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky v rozsahu celé výše Pohledávky, Inzerát se automaticky deaktivuje.
O uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky jsou příslušní Klienti informováni prostřednictvím svého Klientského účtu.
Po uzavření Smlouvy o postoupení pohledávky Provozovatel zaeviduje nový stav Pohledávky (nebo její části) na Platformě a odečte z Investown peněženky Klienta, který je postupníkem, a připíše do Investown peněženky Klienta, který je postupitelem, částku ve výši ceny postoupené Pohledávky (nebo její části). Provozovatel je před připsáním této částky oprávněn odečíst poplatky a další náklady související s postoupením Pohledávky dle Ceníku.
10.6. Právní postavení po postoupení Pohledávky (nebo její části)
Uzavřením Smlouvy o postoupení pohledávky Klient, který je postupníkem, vstupuje do práv a povinností ze Smlouvy o úvěru, která je právním titulem vzniku postoupené Pohledávky, přičemž práva a povinnosti příslušného Vlastníka projektu zůstávají nedotčena.
Ustanovení § 1885 odst. 1 OZ se v případě postoupení Pohledávky na Platformě neuplatní.
11.1. Prohlášení Uživatele a další prohlášení Klienta
Uživatel vůči Provozovateli tímto prohlašuje, zaručuje a ujišťuje jej, že následující prohlášení jsou pravdivá, úplná, přesná a nezavádějící:
(a) Uživatel, který je fyzickou osobou, je plně svéprávný, a to zejména s ohledem na svůj věk, nebo je zastoupen zákonným zástupcem;
(b) Uživatel, který je právnickou osobou, získal veškeré souhlasy požadované předpisy, zakladatelskými právními jednáními, vnitřními organizačními předpisy a jakýmikoli dokumenty nebo ujednáními pro něj závaznými v souvislosti s uzavřením smluvních ujednání, na něž je v těchto Podmínkách odkazováno, a plněním povinností v nich stanovených;
(c) fyzická osoba, jež je zástupcem Uživatele, který je právnickou osobou, je plně svéprávná;
(d) veškeré údaje, které Uživatel poskytuje Provozovateli jsou pravdivé, úplné, přesné a nezavádějící;
(e) Uživatel se před zahájením užívání Platformy důkladně seznámil s těmito Podmínkami, Ceníkem i se všemi souvisejícími dokumenty, které se týkají Platformy, těmto dokumentům zcela rozumí, souhlasí s nimi a zavazuje se je dodržovat;
(f) Uživatel si je vědom, že plnění Smlouvy o úvěru a dalších smluvních ujednání, na něž je v těchto Podmínkách odkazováno, včetně jakékoliv komunikace mezi Uživateli či mezi Uživateli a Provozovatelem týkající se uzavření nebo jiného jednání souvisejícího s takovými smluvními ujednáními, může probíhat pouze postupem stanoveným v těchto Podmínkách a/nebo v uvedených smluvních ujednáních, a to prostřednictvím Platformy, s výjimkou případů, kdy Provozovatel k jinému jednání udělil předchozí souhlas v písemné formě;
(g) Uživatel se před zahájením užívání Platformy důkladně seznámil s Úvěrovými podmínkami, těmto Úvěrovým podmínkám zcela rozumí a souhlasí s nimi;
(h) Uživatel se před zahájením užívání Platformy důkladně seznámil se Zásadami ochrany osobních údajů.
Klient vůči Provozovateli dále prohlašuje, zaručuje a ujišťuje jej, že následující prohlášení jsou pravdivá, úplná, přesná a nezavádějící:
(a) Klient není poskytovatelem spotřebitelských úvěrů a neposkytuje ani jiné úvěry jako podnikatel;
(b) Klient má v úmyslu užívat Platformu prostřednictvím právě jednoho Klientského účtu;
(c) při užívání Platformy, včetně uzavírání Smluv o úvěru, Klient rozumí rizikům spojeným s užíváním Platformy (včetně možnosti, že při naplnění rizik spojených s užíváním Platformy může ztratit celou výši své Investice nebo nedosáhnout očekávaného výnosu) a jedná výhradně na vlastní odpovědnost;
(d) Klient bere na vědomí, že vymáhání jakéhokoliv finančního závazku vyplývajícího ze Smlouvy o úvěru, těchto Podmínek nebo smluvních ujednání, na něž je v těchto Podmínkách odkazováno, zajišťuje postupem podle čl. 8 Provozovatel nebo jím zmocněné osoby;
(e) Klient si je vědom, že se na Služby nevztahuje systém pojištění vkladů zřízený podle směrnice 2014/49/EU.
11.2. Povinnosti Klienta
Klient je povinen při užívání Platformy dodržovat příslušné právní předpisy, tyto Podmínky a vždy respektovat práva a oprávněné zájmy Provozovatele a třetích osob.
Klient je dále zejména povinen:
(a) při investování na Platformě sám posoudit vhodnost a riziko příslušné Investice a v případě potřeby využít pomoci odborných poradců, a to navzdory provedení a obdržení výsledků Testu vhodnosti;
(b) při registraci na Platformě a jejím užívání a při komunikaci s ostatními Uživateli či Provozovatelem poskytovat pouze pravdivé, správné, přesné a nezavádějící informace a dokumenty;
(c) neprodleně informovat prostřednictvím Platformy o změnách v údajích, které Klient uvedl v rámci registrace na Platformu či při užívání Služeb;
(d) uchovávat údaje a dokumenty potřebné pro přihlášení na Platformu takovým způsobem, aby k nim neměla přístup žádná třetí osoba;
(e) informovat Provozovatele neprodleně v případě, že třetí osoba získá přístup k údajům uvedeným v předchozím bodě, a to i v případě pouhého podezření;
(f) zdržet se propagace nebo reklamy jiných platforem nebo zdrojů financování obdobného charakteru jako Platforma v prostředí Platformy;
(g) hradit veškeré náklady, poplatky a/nebo daně spojené s užíváním Platformy a Služeb;
(h) při užívání Platformy nepoužívat technická zařízení, aplikace nebo jiná řešení (včetně počítačových programů), jejichž cílem nebo funkcí je automatizované používání, čtení, shromažďování, zaznamenávání nebo jiné zpracování obsahu Platformy nebo údajů v ní zaznamenaných; a
(i) svým jednáním nebo opomenutím v jakémkoliv rozsahu nepoškozovat nebo neohrožovat Provozovatele nebo ostatní Uživatele.
11.3. Zakázaná jednání týkající se Platformy
Klient zejména nesmí:
(a) užívat Platformu v rozporu s těmito Podmínkami;
(b) užívat Platformu způsobem, který by vedl k porušení právních předpisů, obecně uznávaných postupů a pokynů či jiných pravidel, soudních a jiných rozhodnutí nebo jím uzavřených ujednání;
(c) pokoušet se získat neoprávněný přístup ke jménům a/nebo heslům jiných Klientů a/nebo jakkoliv využívat Klientské účty, jména a/nebo hesla jiných Klientů;
(d) užívat Platformu pro jakékoliv komerční účely s výjimkou účelu financování příslušného Projektu;
(e) rozmnožovat, převádět, pronajímat, půjčovat, vystavovat, zveřejňovat, měnit, vytvářet odvozená díla nebo jakkoliv vytěžovat obsah dostupný prostřednictvím Platformy bez předchozího písemného souhlasu Provozovatele;
(f) plnit své finanční závazky formou započtení nebo provádět srážky či odpočty z jím splatných částek bez souhlasu Provozovatele uděleného v písemně formě.
11.4. Porušení smluvních ujednání ze strany Uživatele a práva Provozovatele
Pokud má Provozovatel podezření, že Uživatel neplní povinnosti nebo porušuje prohlášení či zákazy uvedené v těchto Podmínkách, je za účelem ochrany svých zájmů, zájmů ostatních Uživatelů nebo třetích osob oprávněn podniknout zejména následující kroky:
(a) omezit práva Uživatele a/nebo rozsah Služeb a funkcí dostupných Uživateli;
(b) zablokovat či zrušit Klientský účet;
(c) odmítnout zveřejnit Nabídku na Platformě nebo zrušit či pozastavit financování zveřejněného Projektu;
(d) zakázat Klientovi udělovat Pokyny k provedení investice;
(e) zakázat Klientovi uzavírat Smlouvy o postoupení pohledávky;
(f) informovat příslušné státní orgány o jednáních Uživatele;
(g) ukončit jakýkoliv smluvní vztah s Uživatelem;
(h) zadržet jakékoliv prostředky Klienta v jeho Investown peněžence, anebo
(i) vymáhat újmu způsobenou Uživatelem.
K omezení práv Klienta a/nebo rozsahu Služeb a funkcí dostupných Klientovi nebo k zablokování Klientského účtu může Provozovatel dále přistoupit zejména v následujících případech:
(a) Provozovatel má podezření na neoprávněný přístup ke Klientskému účtu;
(b) Provozovatel má podezření na provádění změn v Klientském účtu osobou odlišnou od Klienta;
(c) Provozovatel má pochybnosti o správnosti osobních údajů Klienta;
(d) dochází k provádění transakcí v nezvyklém množství nebo objemu;
(e) Provozovatel má podezření na riziko vzniku újmy;
(f) Klient závažně nebo opakovaně poruší své povinnosti z těchto Podmínek; nebo
(g) z jiných důvodů uvedených v těchto Podmínkách.
O dočasném zablokování Klientského účtu Provozovatel Klienta vždy informuje postupem popsaným v čl. 13, včetně informování o podmínkách jeho opětovného zpřístupnění a možnosti vznést námitky proti postupu Provozovatele. Námitky lze vznášet prostřednictvím Kontaktního e-mailu Provozovatele.
Provozovatel se zavazuje Klienta informovat o způsobu řešení námitek, případně o prodloužení doby k jejich řešení, do 7 dnů ode dne doručení námitek.
11.5. Zákaz dalšího užívání
Klient, jemuž byl zablokován nebo zrušen Klientský účet, není oprávněn nadále užívat Služby ani jinak přistupovat k Platformě, a to ani pod odlišným Klientským účtem.
12.1. Vyloučení záruk
Provozovatel neposkytuje Uživatelům žádné záruky ohledně Platformy a Služeb. Není zaručeno zejména, nikoli však výhradně, že:
(a) informace poskytnuté Uživateli nebo třetími osobami jsou úplné, přesné, pravdivé a aktuální;
(b) Služby a veškeré funkce budou dostupné nepřetržitě, budou plně funkční, responzivní, bezchybné a zabezpečené s tím, že Uživatelé jsou si především vědomi toho, že Provozovatel je oprávněn činit odstávky Platformy, včetně veškerých Služeb a funkcí s ní souvisejících;
(c) využití Platformy a Služeb nebo jakýchkoliv funkcí Platformy bude vhodné pro příslušného Uživatele;
(d) Uživatelé nebo třetí osoby neztratí část nebo celou svou Investici nebo nedosáhnou nižších než předpokládaných výnosů.
12.2. Limitace odpovědnosti za újmu
Provozovatel v maximálním možném rozsahu umožněném právními předpisy vylučuje svou odpovědnost za jakoukoliv újmu či škodu, která Uživateli vznikne v souvislosti s užíváním Platformy a s ní souvisejících Služeb a funkcí.
Provozovatel mimo jiné neodpovídá za:
(a) platnost nebo správnost informací a/nebo potvrzení zveřejněných nebo poskytnutých Uživatelem na Platformě nebo v jakémkoli dokumentu; výše uvedené omezení odpovědnosti se mimo jiné vztahuje i na veškeré údaje a další informace zveřejněné na Platformě ve vztahu k Projektům a Uživatelům a také na informace zveřejněné Provozovatelem v případě, že Provozovatel nezveřejnil zavádějící nebo nepřesné informace úmyslně, nebo neopomenul uvést informace v KIIS úmyslně;
(b) jakékoliv poruchy nebo překážky, které mohou nastat v činnosti úvěrových institucí, včetně případných ztrát, které mohou přímo, či nepřímo vzniknout v důsledku platební neschopnosti nebo moratoria takové úvěrové instituce nebo jiné podobné události;
(c) ztráty vzniklé v důsledku jakéhokoli jednání, nebo nejednání třetích osob, jejichž ekonomická nebo profesní činnost zahrnuje vymáhání pohledávek a poskytování souvisejících služeb;
(d) právní závaznost, rozsah, obsah, vhodnost a vymahatelnost smluv a jiných právních dokumentů používaných na Platformě, včetně těch, které se používají pro provádění transakcí prostřednictvím Platformy;
(e) chyby nebo poruchy, které se vyskytnou na Platformě, změny provedené na Platformě nebo důsledky ukončení provozu Platformy;
(f) platnost a přesnost jakýchkoli prognóz, včetně finančních ukazatelů jakéhokoli Projektu, zveřejněných na Platformě;
(g) nemajetkové újmy, ušlé zisky nebo jiné škody způsobené v důsledku jednání Provozovatele, které není úmyslné.
Provozovatel dále Uživateli neodpovídá za jakoukoli újmu či škodu způsobenou:
(a) zneužitím jakýchkoli informací, které Uživatel uvedl prostřednictvím Platformy nebo v souvislosti s ní, ze strany jiných Uživatelů a/nebo třetích osob a/nebo neoprávněným nakládáním s takovými informacemi jinými Uživateli a/nebo třetími osobami;
(b) selháním, neplněním závazků (např. závazků ze Smluv o úvěru) jiného Uživatele nebo třetí osoby a/nebo protiprávním jednáním Uživatelů či třetích osob;
(c) nefunkčností, nedostupností či špatnou dostupností či funkčností nebo rychlostí Platformy či jakékoliv s ní související Služby či služby poskytované třetími stranami;
(d) ztrátou dat Uživatele;
(e) neoprávněným přístupem k datům Uživatele;
(f) zrušením Klientského účtu nebo ukončením smluvního vztahu mezi Provozovatelem a Klientem;
(g) ukončením provozování Platformy a s ní souvisejících Služeb; nebo
(h) vyšší mocí ve smyslu příslušných právních předpisů.
Klient souhlasí s tím, že veškerá oznámení související s užíváním Platformy týkající se tohoto Klienta mohou být doručována prostřednictvím Platformy, poskytováním informací v Klientském účtu nebo zasílána e-mailem, včetně oznámení s právními důsledky.
Provozovatel může dle vlastního uvážení zasílat Klientovi oznámení i jiným způsobem než způsoby uvedenými v předchozím odstavci za předpokladu, že využije kontaktních údajů poskytnutých za tímto účelem Klientem při registraci na Platformě nebo zaznamenaných Klientem na Platformě v průběhu jejího užívání.
Oznámení doručená prostřednictvím Klientského účtu, a/nebo zaslaná e-mailem na e-mailovou adresu, kterou Klient zpřístupnil Provozovateli, se považují za doručená a potvrzená Klientem, kterému jsou určena, uplynutím 24 hodin od odeslání příslušného oznámení. V případě využití jiných způsobů komunikace, včetně služeb kurýra nebo doporučené pošty, se oznámení považují za doručená 3 pracovní dny po jejich odeslání.
Klienti jsou povinni neprodleně oznámit Provozovateli jakoukoli změnu kontaktních údajů a aktualizovat tyto údaje ve svém Klientském účtu. V případě porušení této oznamovací povinnosti není Provozovatel odpovědný za jakoukoliv újmu či škodu vzniklou v souvislosti s neobdržením příslušných informací.
Komunikace Provozovatele s Vlastníkem projektu probíhá na základě kontaktních údajů uvedených ve Smlouvě o zajištění financování.
14.1. Změna Podmínek
Provozovatel si vyhrazuje právo jednostranně změnit či doplnit znění těchto Podmínek, a to zejména v návaznosti na změny právních předpisů a regulatorních předpisů vztahujících se na Provozovatele, změny pravidel a obchodních podmínek třetích osob, které se na Provozovatele vztahují a s nimiž Provozovatel spolupracuje, změny Platformy, změny rozsahu nebo způsobu poskytování Služeb, zavádění nových Služeb nebo rušení stávajících Služeb, v zájmu zlepšení podmínek pro Uživatele nebo s ohledem na obchodní a cenovou politiku Provozovatele.
O případné změně Podmínek budou Klienti informováni prostřednictvím Platformy, případně jiným vhodným způsobem tak, aby se s aktuálním zněním Podmínek mohli seznámit bez nepřiměřených obtíží, a to minimálně 2 týdny před nabytím jejich účinnosti. Nové Podmínky nabývají účinnosti ke dni stanovenému Provozovatelem.
Nebude-li Klient se změnami Podmínek souhlasit, je oprávněn změny odmítnout a vypovědět z tohoto důvodu Investiční smlouvu podáním oznámení o zrušení Klientského účtu prostřednictvím e-mailu nebo skrze komunikační službu (chat) dostupnou na Platformě. Klientský účet bude v takovém případě zrušen ke dni vypořádání práv a povinností.
O případné změně Podmínek budou Vlastníci projektu informování na základě kontaktních údajů uvedených ve Smlouvě o zajištění financování. Postup podle tohoto článku se na Vlastníky projektů použije přiměřeně.
Postup pro změnu Podmínek se přiměřeně použije i pro změnu Úvěrových podmínek.
Není-li v těchto Podmínkách výslovně stanoveno jinak, nesmí Klient bez předchozího písemného souhlasu Provozovatele postoupit ani jinak převést na třetí osobu práva nebo povinnosti, včetně postoupení smlouvy či její části, vyplývající z Investiční smlouvy, Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace nebo jakéhokoliv jiného právního vztahu mezi Provozovatelem a Klientem vzniklého na základě nebo v souvislosti s Investiční smlouvou.
Souhlas Provozovatele není nutný v případě postupování Pohledávek mezi Klienty postupem podle čl. 10 těchto Podmínek.
16.1. Ukončení ze strany Uživatele
Investiční smlouvu je Klient oprávněn ukončit:
(a) odstoupením bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření za využití formuláře dostupného na Platformě; odstoupení je účinné okamžikem doručení Provozovateli; nebo
(b) výpovědí, a to i bez uvedení důvodu, za využití formuláře dostupného na Platformě; výpovědní doba činí 14 dnů a počíná běžet okamžikem doručení výpovědi Provozovateli.
Smlouvu o zajištění financování je Vlastník projektu oprávněn ukončit způsobem uvedeným v takové smlouvě.
16.2. Ukončení ze strany Provozovatele
Investiční smlouvu je Provozovatel oprávněn ukončit výpovědí bez udání důvodu a dále z následujících důvodů:
(a) pro závažné porušení povinností Klienta, pro které Provozovatel zablokoval Klientský účet v souladu s čl. 11.4. těchto Podmínek, za předpokladu, že Klient po dobu 1 měsíce nesplnil podmínky pro jeho uvolnění ani nevznesl proti zablokování námitky nebo jeho námitky byly Provozovatelem zamítnuty;
(b) pro ukončení poskytování Služeb ze strany Provozovatele.
Výpovědní doba činí 14 dnů a počíná běžet okamžikem doručení výpovědi Klientovi.
Smlouvu o zajištění financování je Provozovatel oprávněn ukončit způsobem uvedeným v takové smlouvě.
16.3. Účinnost ukončení
Nestanoví-li tyto Podmínky jinak, nabývá výpověď účinků doručením a uplynutím výpovědní doby. Bez ohledu na právě uvedené se stanoví, že pokud Provozovatel ve vztahu ke Klientovi ke dni doručení výpovědi a uplynutí výpovědní doby eviduje nerealizovaný Pokyn k provedení investice nebo Investici, jejíž správa trvá, nastávají účinky výpovědi teprve poté, co dojde k realizaci, nebo zrušení veškerých Pokynů k provedení investice a ukončení správy veškerých Investic tohoto Klienta.
Od okamžiku doručení odstoupení nebo výpovědi nebude Klientovi umožněno udělovat Pokyny k provedení investice a svěřovat prostředky do Investown peněženky, přičemž funkce Klientského účtu budou omezeny na pasivní přehled správy Investic.
Provozovatel převede kladný zůstatek peněžních prostředků v Investown peněžence Klienta na běžný účet Klienta, ze kterého Klient převedl peněžní prostředky Provozovateli, do 20 pracovních dnů od účinnosti ukončení Investiční smlouvy a příslušný Klientský účet zruší.
17.1. Úpadek nebo ukončení činnosti Provozovatele
Při prohlášení úpadku Provozovatele nebo při ukončení činnosti Provozovatele z jiného důvodu:
(a) Období nabídky každé aktivní Nabídky předčasně uplyne;
(b) Provozovatel převede kladný zůstatek peněžních prostředků v Investown peněžence Klienta na běžný účet Klienta, ze kterého Klient převedl peněžní prostředky Provozovateli;
(c) Provozovatel na výzvu postoupí Investice na Klienta, a to formou postoupení pohledávky, postoupení smlouvy nebo jiným vhodným způsobem dle uvážení Provozovatele. Provozovatel má právo na náhradu nákladů tohoto postoupení;
(d) Provozovatel informuje Klienty o dalším postupu týkajícím se plnění Smluv o úvěru a Zajišťovací dokumentace, pokud řádné plnění příslušných Smluv o úvěru a Zajišťovací dokumentace není možné bez pomoci Provozovatele.
Další postup podle předchozího odstavce písmene d) může mimo jiné zahrnovat pokyny udělené Vlastníkovi projektu:
(a) provádět platby, které mají být prováděny na základě Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace, přímo Klientům;
(b) doručovat oznámení týkající se Smluv o úvěru a Zajišťovací dokumentace druhé smluvní straně jinými způsoby, než které jsou popsány v čl. 13;
(c) pokračovat v plnění Smluv o úvěru a Zajišťovací dokumentace způsobem, postupem a v rozsahu, kdy třetí osoba pověřená Provozovatelem plní úlohu a funkce, které dříve plnil Provozovatel; nebo
(d) jiné relevantní pokyny, jejichž účelem je usnadnit plnění Smluv o úvěru a Zajišťovací dokumentace za okolností, kdy Provozovatel ukončil svou činnost nebo byl prohlášen jeho úpadek.
Provozovatel může pro účely popsané v předchozím odstavci poskytnout Vlastníkům projektů veškeré relevantní informace o Klientech, včetně jejich kontaktních údajů a údajů o běžném účtu a dalších informací souvisejících se Smlouvami o úvěru a Zajišťovací dokumentací.
17.2. Změna provozovatele Platformy
Uživatel bere na vědomí, že Provozovatel je oprávněn převést správu Platformy na jiného provozovatele, který je k této činnosti oprávněn v souladu s ECSPR. V takovém případě nový provozovatel přebírá veškerá práva a povinnosti Provozovatele vyplývající z těchto Podmínek a z dalších smluvních ujednáních uzavřených mezi Provozovatelem a Uživateli. O takovém převodu správy Platformy bude Provozovatel Uživatele předem informovat oznámením na Platformě. Veškerá práva a povinnosti Uživatelů vyplývající z Investičních smluv a Smluv o zajištění financovaní uzavřených s Provozovatelem zůstávají převodem správy Platformy nedotčeny.
Uživatel potvrzuje, že se seznámil s informacemi o poplatcích a sazbách vztahujících se na Služby poskytované Provozovatelem a o způsobu jejich úhrady a zavazuje se všechny příslušné poplatky platit postupem a v souladu s těmito Podmínkami a Ceníkem.
Vlastník projektu se zavazuje uhradit veškeré náklady spojené s uzavřením a realizací Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace, včetně nákladů určených na úhradu služeb třetích stran (např. ocenění majetku nebo schválení a registrace zajišťovacích transakcí).
Uživatelé se zavazují, že budou sami platit veškeré daně nebo jiné poplatky, které se na ně vztahují v souvislosti s jejich užíváním Platformy.
18.1. Poplatky Vlastníka projektu
Není-li ve Smlouvě o zajištění financování stanoveno jinak, Vlastník projektu se zavazuje Provozovateli platit, resp. hradit následující poplatky a náklady:
(a) poplatek za zprostředkování financování Projektu prostřednictvím Platformy („Poplatek za zprostředkování“), který má dvě složky:
(b) veškeré náklady spojené s uzavřením Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace (vč. zřízení Zajištění);
(c) další poplatky sjednané ve Smlouvě o zajištění financování.
Výše jednotlivých poplatků je uvedena v Ceníku pro vlastníky projektů.
Není-li v těchto Podmínkách nebo ve Smlouvě o zajištění financování uvedeno jinak, první část Poplatku za zprostředkování a veškeré náklady spojené s uzavřením Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace (vč. zřízení Zajištění) se hradí Provozovateli z částky Vybraných prostředků bezprostředně před jejich převodem na účet Vlastníka projektu. Ostatní poplatky se hradí Provozovateli, jak je uvedeno ve Smlouvě o zajištění financování.
Není-li v těchto Podmínkách nebo ve Smlouvě o zajištění financování uvedeno jinak, druhá část Poplatku za zprostředkování je splatná dle bodu a), b) a c) níže a narůstá a za každý den tak dlouho, dokud není splacena jistina stanovená ve Smlouvě o úvěru a veškeré naběhlé úroky z jistiny v plné výši, a dokud Vlastník projektu nesplní veškeré finanční povinnosti vyplývající ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace. Není-li ve Smlouvě o zajištění financování uvedeno jinak, činí výše druhé části Poplatku za zprostředkování 5 % p.a. z Cílové částky úvěru (a to i v případě, že je Úvěr předčasně splacen).
Není-li v těchto Podmínkách nebo ve Smlouvě o zajištění financování uvedeno jinak, musí být druhá část Poplatku za zprostředkování uhrazena následujícím způsobem:
(a) pokud je podle Smlouvy o úvěru Úvěr splatný ve splátkách podle Splátkového kalendáře, je druhá část Poplatku za zprostředkování vypočtená za celé úvěrové období rozdělena do pravidelných splátek tak, že v den splatnosti každé splátky jistiny Úvěru musí Vlastník projektu uhradit Provozovateli stejnou splátku druhé části Poplatku za zprostředkování;
(b) pokud je podle Smlouvy o úvěru jistina Úvěru splatná v plné výši na konci úvěrového období, ale úroky jsou splatné ve splátkách podle Splátkového kalendáře, je druhá část Poplatku za zprostředkování vypočtená za celé úvěrové období rozdělena do pravidelných splátek tak, že v den splatnosti každé příslušné splátky úroků musí Vlastník projektu uhradit Provozovateli stejnou splátku druhé části Poplatku za zprostředkování;
(c) pokud po uplynutí úvěrového období nebyla splacena jistina Úvěr nebo nebyly zcela uhrazeny úroky nebo Vlastník projektu nesplnil jiné finanční povinnosti vyplývající ze Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace, musí být druhá část Poplatku za zprostředkování vypočtená za každý den po uplynutí příslušného úvěrového období uhrazena neprodleně na první výzvu Provozovatele.
Výše každé splátky druhé části Poplatku za zprostředkování podle bodu druhého a třetího předchozího odstavce je uvedena v příslušném sloupci Splátkového kalendáře vztahujícího se k příslušné Smlouvě o úvěru.
V případě předčasného splacení Úvěru musí být současně s předčasným splacením Úvěru zcela uhrazena zbývající částka druhé části Poplatku za zprostředkování (a pokud příslušný den splátky nepřipadá na poslední den kalendářního měsíce, vypočte se tato druhá část Poplatku za zprostředkování a musí být uhrazena nejméně ve výši, která by měla být uhrazena, kdyby byl příslušný Úvěr splacen v poslední den tohoto kalendářního měsíce (v žádném případě však ne ve vyšší částce, než která by byla splatná, kdyby byl Úvěr splacen v původní den splatnosti). Druhá část Poplatku za zprostředkování se stává splatnou v plné výši v případě mimořádného odstoupení od Smlouvy o úvěru.
Poplatky stanovené v přechozích odstavcích těchto Podmínek musí být uhrazeny pouze v případě, že v průběhu Období nabídky dojde k vybrání prostředků od Klientů za účelem financování příslušného Projektu ve výši Cílové částky úvěru, resp. alespoň Minimální částky úvěru uvedené v příslušné Nabídce.
První část Poplatku za zprostředkování musí být uhrazena také v případě, že dojde k ukončení Smlouvy o úvěru z důvodu, že Vlastník projektu neposkytl Zajištění postupem a v rozsahu stanoveném ve Smlouvě o úvěru nebo Smlouvě o zajištění financování nebo v případě, že jiným způsobem způsobil zrušení nebo ukončení Smlouvy o zajištění financování nebo Smlouvy o úvěru, její neuzavření nebo nesplnění podmínek pro poskytnutí Úvěru. V tomto případě je Vlastník projektu povinen uhradit první část Poplatku za zprostředkování do pěti pracovních dnů po ukončení nebo mimořádném zrušení Smlouvy o úvěru a rovněž je povinen do pěti pracovních dnů od výzvy Provozovatele nahradit Provozovateli veškeré náklady, poplatky a ztráty, které Provozovateli vznikly v souvislosti s uzavřením, plněním nebo vymáháním Smlouvy o úvěru a Zajišťovací dokumentace.
Provozovatel může poplatky, náklady a/nebo ztráty, které mají být uhrazeny nebo kompenzovány Provozovateli, započíst proti prostředkům vedeným na účtu příslušného Vlastníka projektu.
Žádný z uvedených poplatků nezahrnuje daň z přidané hodnoty (DPH), a pokud je podle zákona příslušný poplatek zdaněn daní z přidané hodnoty (DPH) nebo jinou obdobnou daní, připočte se příslušná daň k příslušnému poplatku.
Vlastník projektu je povinen uhradit poplatky v plné výši v korunách českých, přičemž povinnost uhradit příslušný poplatek nesmí Vlastník projektu plnit formou zápočtu ani provádět srážky či jiné odpočty z částky k úhradě bez souhlasu Provozovatele v písemné formě.
Veškeré poplatky Vlastníka projektu jsou příjmem Provozovatele, a to bez ohledu na právní důvod jejich vzniku. V případě, že poplatky Vlastníka projektu vznikají v souvislosti se Smlouvou o úvěru, budou tyto poplatky mezi Provozovatelem, Vlastníkem projektu a Klientem vypořádány způsobem podle čl. 18.2.
18.2. Poplatky Klienta
Klient se zavazuje zaplatit Provozovateli poplatky, jejichž výše je stanovena v Ceníku.
Pokud je na Platformě zveřejněn Ceník v souvislosti s určitými jednáními, které má Provozovatel provést, a Službami, které má Provozovatel poskytnout, je Klient povinen poplatek uvedený v Ceníku zaplatit na první výzvu Provozovatele vedle dalších poplatků uvedených v těchto Podmínkách.
Provozovatel může podle vlastního uvážení jednostranně upustit od poplatků, které mají být na základě těchto Podmínek nebo Smlouvy o zajištění financování a souvisejících dokumentů uhrazeny Provozovateli, nebo jednostranně snížit výši příslušných poplatků.
Klient se tímto ve prospěch Provozovatele dále výslovně vzdává veškerých administrativních poplatků a smluvních pokut souvisejících s obstaráním a správou Investice, které má Vlastník projektu hradit v souvislosti se Smlouvou o úvěru a Smlouvy o zajištění financování, tj. zejména, nikoliv však výlučně, smluvní pokuty za vystavení upomínky a poplatku
19.1. Autorská práva k Platformě
Platforma je autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, ve znění pozdějších předpisů. Vlastníkem Platformy a vykonavatelem veškerých majetkových práv vztahujících se k Platformě je Provozovatel. Obsah Platformy nelze uchovávat, upravovat, šířit ani k němu vykonávat jiná majetková práva, ledaže k takovému jednání udělil Provozovatel předem souhlas nebo je to v souladu s Podmínkami.
Veškeré právní vztahy vznikající na základě nebo v souvislosti s Platformou se řídí právním řádem České republiky, a to bez ohledu na to, odkud byl přístup a užití Platformy realizován.
Veškeré spory mezi Provozovatelem a Uživatelem vzniklé v souvislosti s užíváním Platformy a s ní souvisejících Služeb a funkcí budou řešeny výhradně u příslušného soudu České republiky. Pravomoc jiných soudů se nepřipouští.
Je-li nebo stane-li se některé z ustanovení těchto Podmínek neplatným nebo neúčinným, namísto takových neplatných ustanovení nastoupí ustanovení, jehož smysl se neplatnému ustanovení co nejvíce přibližuje. Neplatností nebo neúčinností některého ustanovení není dotčena platnost a účinnost ostatních ustanovení.
V případě zveřejnění více jazykových verzí těchto Podmínek nebo jiných dokumentů na Platformě má vždy přednost znění české. Investiční smlouva je uzavírána v českém jazyce.
Pokud má Uživatel stížnost týkající se Platformy nebo jakýchkoli Služeb, může se se svou stížností obrátit na Provozovatele, a to prostřednictvím Kontaktního e-mailu Provozovatele. Po přijetí stížnosti je Uživateli sděleno nejpozději do 10 dnů od přijetí stížnosti, že stížnost byla přijata. Provozovatel vyřídí stížnost do 15 dnů ode dne doručení stížnosti, resp. jejího doplnění tak, aby obsahovala veškeré potřebné informace. Nelze-li v této lhůtě z důvodu překážek nezávislých na vůli Provozovatele odpovědět, je na toto ve lhůtě do patnácti pracovních dnů od obdržení stížnosti Uživatel upozorněn. Provozovatel poté odpoví nejpozději ve lhůtě do třiceti pěti pracovních dnů po dni obdržení nebo doplnění stížnosti.
Je-li Investiční smlouva uzavírána s Klientem, který je spotřebitelem ve smyslu § 419 OZ, je přílohou těchto Podmínek také Poučení o právech spotřebitele. Uzavřením Investiční smlouvy Klient v postavení spotřebitele potvrzuje, že byl o svých právech Provozovatelem informován.
Jakýkoliv úvěr uzavřený před 15.8.2024, tj. skrze Smlouvu o zajištění financování či Rámcovou smlouvu o zajištění financování se řídí Podmínkami a Úvěrovými podmínkami platnými v době uzavření dokumentace k úvěru. Jakákoliv Etapa či Tranše se řídí podmínkami platnými v době uzavření k nim se vztahující Smlouvy o zajištění financování.
Tyto Podmínky nabývají účinnosti ke dni uvedenému na úvodní straně.