Nebýt crowdfundingu, nevznikly by některé úspěšné firmy ani inovativní projekty. Jak tento finanční fenomén funguje?
Ještě na počátku aktuálního tisíciletí bylo prakticky nemožné získat finance na rozjezd jakéhokoliv projektu jinak než v bance nebo od velkého investora. A drobní investoři si o investování do nemovitostí a významných projektů mohli nechat zdát. Časy se však změnily a z crowdfundingu začali profitovat podnikatelé, drobní investoři, ale i investoři s větším kapitálem.
Běžní lidé už nepotřebují miliony – prostřednictvím crowdfundingu mohou investovat od pár stovek korun. Pro investory, kteří plánují zhodnotit větší částku, je zase crowdfunding skvělý z hlediska diverzifikace portfolia a možnosti podpořit zajímavé české projekty.
Navíc v některých případech, například na Investownu, je úročení crowdfundingové investice velmi rychlé.
Založení firmy, stavba komerční nemovitosti, vývoj nového produktu nebo třeba vydání knihy a hudebního alba. To je jen pár příkladů, k čemu lze využít financování pomocí crowdfundingu.
Co přesně si pod pojmem crowdfunding představit? Jednoduše řečeno jde o skupinové financování.
Pokud potřebuje firma nebo jednotlivec peníze na spuštění nového projektu a nechce nebo nemůže dostat půjčku „tradičními způsoby“, zveřejní svůj projekt na online platformě a pokusí se finance získat od desítek, stovek nebo až tisíců drobných investorů z řad široké veřejnosti.
Velká skupina běžných lidí (proto skupinové financování) se na projekt skládá po malých částkách. Když je investorů dostatek a vyberou společně všechny potřebné peníze, projekt může vzniknout.
Investiční crowdfunding je výhodný pro obě strany – zakladatel projektu získá potřebné finance a drobní investoři dostávají po předem sjednanou dobu úrok ze své investice.
Díky crowdfundingovým platformám mohou drobní investoři investovat i do projektů a aktiv, které by pro ně za normálních okolností nepřicházely v úvahu.
Díky crowdfundingovým platformám mohou drobní investoři investovat i do projektů a aktiv, které by pro ně za normálních okolností nepřicházely v úvahu. Není potřeba mít na účtu miliony a vlastnit desítky pozemků. Pomocí crowdfundingu může běžný člověk investovat do zajímavých firem, nemovitostí a dalších projektů už od nižších stovek korun.
Crowdfundingové investice jsou zpravidla střednědobé a mají pevně daný termín splatnosti. To znamená, že investovanou částku získáte zpět až po uplynutí předem smluvené doby (12 měsíců, 24 měsíců, 36 měsíců apod.).
Tím výhody pro drobné investory nekončí. Crowdfundingové projekty jsou pro ně současně ideální příležitostí, jak diverzifikovat své investiční portfolio a doplnit více riziková aktiva (například akcie, ETF nebo kryptoměny) o investici se stabilním výnosem.
Investor totiž po dlouhou dobu dostává pevný úrok z investované částky, který se vyplácí měsíčně, kvartálně nebo ročně. Pravidelně tak inkasuje stabilní výnos, který se z dlouhodobého hlediska může vyplatit víc než investice do rizikovějších aktiv s potenciálně vyšším výnosem.
Financování prostřednictvím crowdfundingu má řadu výhod i pro subjekt, který vybírá peníze na svůj projekt.
Skupinové investování je skvělou alternativou ke klasickému hledání jednoho velkého investora.
Mimo jiné může pomocí skupinového investování získat větší obnos peněz v případě, že mu je nechce půjčit banka, nebo když jsou podmínky bankovní půjčky nevýhodné. Zakladatel díky crowdfundingu také zjistí, jestli je o jeho projekt zájem, a zároveň má maximální kontrolu nad svými financemi.
Stejně tak je skupinové investování skvělou alternativou ke klasickému hledání jednoho velkého investora, kterého se zejména startupům často nedaří najít.
V posledních letech se stal trendem nemovitostní crowdfunding, který funguje podobně jako skupinové financování jiných projektů (pomocí online platforem propojuje vlastníky nemovitostí s investory). Nejčastěji narazíte na dva typy těchto investic:
Zatímco kapitálové investování do nemovitostí je pro drobné investory nedostupné, v případě toho dluhového mohou investovat od nižších stokorun a dostávat stabilní výnos. Pro majitele nemovitosti se zase jedná o výhodný způsob, jak nemovitost financovat.
Zájem o skupinové investování rok od roku roste a vznikají díky němu úžasné projekty, které mění svět. Velký crowdfundingový úspěch zaznamenaly v roce 2015 například chytré hodinky Pebble, do kterých investoři během měsíce vložili 20 milionů dolarů. Skvěle si na platformě Kickstarter vedly i VR brýle Oculus (investováno více než 2,5 milionu dolarů).
Také v Česku je o crowdfunding velký zájem. Například přes Investown drobní investoři do českých projektů investovali už 471 milionů korun. A věděli jste, že pomocí crowdfundingu se zrodila i 3D tiskárna Prusa Mendel, jedna z prvních tiskáren úspěšné české firmy Prusa Research?
Skupinové investování zkrátka dává příležitost projektům, které by nikdy nevznikly jen na základě bankovních úvěrů nebo zásluhou investice velkého hráče. A to je skvělé pro investory, podnikatele i naši ekonomiku.
Ještě na počátku aktuálního tisíciletí bylo prakticky nemožné získat finance na rozjezd jakéhokoliv projektu jinak než v bance nebo od velkého investora. A drobní investoři si o investování do nemovitostí a významných projektů mohli nechat zdát. Časy se však změnily a z crowdfundingu začali profitovat podnikatelé, drobní investoři, ale i investoři s větším kapitálem.
Běžní lidé už nepotřebují miliony – prostřednictvím crowdfundingu mohou investovat od pár stovek korun. Pro investory, kteří plánují zhodnotit větší částku, je zase crowdfunding skvělý z hlediska diverzifikace portfolia a možnosti podpořit zajímavé české projekty.
Navíc v některých případech, například na Investownu, je úročení crowdfundingové investice velmi rychlé.
Založení firmy, stavba komerční nemovitosti, vývoj nového produktu nebo třeba vydání knihy a hudebního alba. To je jen pár příkladů, k čemu lze využít financování pomocí crowdfundingu.
Co přesně si pod pojmem crowdfunding představit? Jednoduše řečeno jde o skupinové financování.
Pokud potřebuje firma nebo jednotlivec peníze na spuštění nového projektu a nechce nebo nemůže dostat půjčku „tradičními způsoby“, zveřejní svůj projekt na online platformě a pokusí se finance získat od desítek, stovek nebo až tisíců drobných investorů z řad široké veřejnosti.
Velká skupina běžných lidí (proto skupinové financování) se na projekt skládá po malých částkách. Když je investorů dostatek a vyberou společně všechny potřebné peníze, projekt může vzniknout.
Investiční crowdfunding je výhodný pro obě strany – zakladatel projektu získá potřebné finance a drobní investoři dostávají po předem sjednanou dobu úrok ze své investice.
Díky crowdfundingovým platformám mohou drobní investoři investovat i do projektů a aktiv, které by pro ně za normálních okolností nepřicházely v úvahu.
Díky crowdfundingovým platformám mohou drobní investoři investovat i do projektů a aktiv, které by pro ně za normálních okolností nepřicházely v úvahu. Není potřeba mít na účtu miliony a vlastnit desítky pozemků. Pomocí crowdfundingu může běžný člověk investovat do zajímavých firem, nemovitostí a dalších projektů už od nižších stovek korun.
Crowdfundingové investice jsou zpravidla střednědobé a mají pevně daný termín splatnosti. To znamená, že investovanou částku získáte zpět až po uplynutí předem smluvené doby (12 měsíců, 24 měsíců, 36 měsíců apod.).
Tím výhody pro drobné investory nekončí. Crowdfundingové projekty jsou pro ně současně ideální příležitostí, jak diverzifikovat své investiční portfolio a doplnit více riziková aktiva (například akcie, ETF nebo kryptoměny) o investici se stabilním výnosem.
Investor totiž po dlouhou dobu dostává pevný úrok z investované částky, který se vyplácí měsíčně, kvartálně nebo ročně. Pravidelně tak inkasuje stabilní výnos, který se z dlouhodobého hlediska může vyplatit víc než investice do rizikovějších aktiv s potenciálně vyšším výnosem.
Financování prostřednictvím crowdfundingu má řadu výhod i pro subjekt, který vybírá peníze na svůj projekt.
Skupinové investování je skvělou alternativou ke klasickému hledání jednoho velkého investora.
Mimo jiné může pomocí skupinového investování získat větší obnos peněz v případě, že mu je nechce půjčit banka, nebo když jsou podmínky bankovní půjčky nevýhodné. Zakladatel díky crowdfundingu také zjistí, jestli je o jeho projekt zájem, a zároveň má maximální kontrolu nad svými financemi.
Stejně tak je skupinové investování skvělou alternativou ke klasickému hledání jednoho velkého investora, kterého se zejména startupům často nedaří najít.
V posledních letech se stal trendem nemovitostní crowdfunding, který funguje podobně jako skupinové financování jiných projektů (pomocí online platforem propojuje vlastníky nemovitostí s investory). Nejčastěji narazíte na dva typy těchto investic:
Zatímco kapitálové investování do nemovitostí je pro drobné investory nedostupné, v případě toho dluhového mohou investovat od nižších stokorun a dostávat stabilní výnos. Pro majitele nemovitosti se zase jedná o výhodný způsob, jak nemovitost financovat.
Zájem o skupinové investování rok od roku roste a vznikají díky němu úžasné projekty, které mění svět. Velký crowdfundingový úspěch zaznamenaly v roce 2015 například chytré hodinky Pebble, do kterých investoři během měsíce vložili 20 milionů dolarů. Skvěle si na platformě Kickstarter vedly i VR brýle Oculus (investováno více než 2,5 milionu dolarů).
Také v Česku je o crowdfunding velký zájem. Například přes Investown drobní investoři do českých projektů investovali už 471 milionů korun. A věděli jste, že pomocí crowdfundingu se zrodila i 3D tiskárna Prusa Mendel, jedna z prvních tiskáren úspěšné české firmy Prusa Research?
Skupinové investování zkrátka dává příležitost projektům, které by nikdy nevznikly jen na základě bankovních úvěrů nebo zásluhou investice velkého hráče. A to je skvělé pro investory, podnikatele i naši ekonomiku.